Nagrywanie filmów aparatem dzisiaj już nikogo nie dziwi. Jednak nawet najlepsza specyfikacja techniczna sprzętu nie sprawi, że zaczniesz robić najpiękniejsze filmy na świecie. Film tworzysz Ty, a Twój aparat to tylko narzędzie. Jak ustawić aparat do nagrywania filmów?
Ustawienie aparatu pod filmowanie
Choć dla wielu może to wydawać się oczywiste, to jednak warto o tym wspomnieć ze względu na różne opcje w sprzętach różnych producentów – po włączeniu aparatu trzeba przełączyć aparat w tryb filmowania, a następnie wybrać tryb manualny, tj. ręczny. Następnie należy opanować najważniejsze – trójkąt ekspozycji, który odpowiada za poprawne naświetlenie matrycy. Na trójkąt ekspozycji składają się trzy elementy – czas migawki, ISO i przysłona obiektywu.
Trójkąt ekspozycji w filmowaniu aparatem
Czas migawki
Najważniejszym parametrem, który podczas produkowania ujęć filmowych wystarczy ustawić raz, jest czas naświetlania matrycy, czyli czas migawki. Jedną z dobrych praktyk podczas filmowania jest używanie 180 stopni czasu migawki. Polega ona na ustawieniu czasu migawki w taki sposób, by był dwukrotnością klatkażu. Przykładowo: jeżeli nagrywasz film w 25 klatkach na sekundę, czas migawki powinien wynosić 1/50 sekundy. To parametr istotny pod kątem tego, aby nagrywane przez Ciebie obiekty ruchome miały jak najbardziej naturalne rozmycie (z ang. motion blur). Ta sama zasada obowiązuje wówczas, gdy nagrywamy w zwolnionym tempie – analogicznie: dla 50 klatek na sekundę, czas migawki powinien wynosić 1/100. Pamiętaj też, żeby zawsze nagrywać w systemie PAL, a czas rzeczywisty rejestrować w 25 klatkach na sekundę – dzięki temu osiągniesz możliwie najbardziej filmowy, czyli profesjonalny wygląd swoich produkcji.
ISO
ISO to czułość matrycy na światło. Im ISO wyższe, tym jaśniejszy jest film, ale im wyższe ISO tym słabsza jakość obrazu – dlatego staraj się zawsze pracować na możliwie najniższym ISO. Jednak w płaskim profilu kolorystycznym, czyli profilu logarytmicznym (tzw. log) należy nagrywać w natywnym ISO. Natywne ISO wynosi przeważnie 400, 640 lub 800 – sprawdź w specyfikacji technicznej Twojego aparatu ile wynosi jego natywne ISO. Natywne ISO pozwala aparatowi osiągnąć możliwie największą rozpiętość tonalną i możliwie najmniej szumów. Jeżeli nie pracujesz na logu, to ustawiaj możliwie najniższe ISO, jeżeli pracujesz na logu, to ustawiaj natywne ISO.
Przysłona
Po ustawieniu ISO i czasu migawki należy ustawić przysłonę obiektywu, która odpowiedzialna za to, ile światła wpadnie na matrycę aparatu. Jednocześnie odpowiada ona za rozmycie tła w filmie – im bardziej ją otworzysz, tym bardziej tło się rozmyje
Co zrobić gdy nagrany film jest prześwietlony?
Jednak jak mocno otworzysz przysłonę, ustawisz natywne ISO i ustawisz poprawny czas migawki, to Twoje nagranie najprawdopodobniej będzie prześwietlone. Jak poradzić sobie w takiej sytuacji? Z pomocą przychodzi filtr ND, czyli filtr szary. To najprościej mówiąc, przyciemniane szkiełko nakładane na obiektyw. Do wyboru jest kilka rodzajów filtrów szarych, różniących się stopniem przyciemnienia. Dobierając odpowiedni filtr ND, dość precyzyjnie można regulować ilość światła padającego na matrycę aparatu. Dzięki temu nawet przy sztywnych ustawieniach czasu migawki i ISO film nie będzie przepalony.
Jaki profil kolorystyczny w aparacie ustawić?
Nagrywanie filmów w płaskim profilu kolorystycznym, czyli w profilu logarytmicznym (log), pozwoli Ci uzyskać możliwie największą rozpiętość tonalną, a więc możliwie najlepiej produkcyjnie wyglądający film. W takim trybie aparat nagrywa obraz “na płasko”, a więc ujęcia filmowe są pozbawione kontrastu, saturacji i podbitej cyfrowo ostrości. Jest to niezwykle ważne, bo daje pełną kontrolę na etapie postprodukcji filmu, ponieważ będziesz w stanie przeprowadzić korekcję kolorów, a następnie pokolorować film w wybrany przez siebie sposób. Ponadto nagrywanie w logu sprawi, że Twój film będzie bardziej „matowy” niż „lśniący”, a jest to pożądany efekt, bo sprawia, że tak wyprodukowane video wygląda filmowo.
Jeżeli jednak Twój aparat nie ma profilu logarytmicznego lub nie chcesz z niego korzystać, to używaj profilu neutralnego. Z profilu neutralnego należy też korzystać nagrywając w słabych warunkach oświetleniowych lub w nocy – więcej na ten temat dowiesz się TUTAJ. Profil neutralny trzeba jednak zmodyfikować, redukując w nim saturację, kontrast i ostrość. W ten sposób znacznie zwiększysz rozpiętość tonalną nagrywanych ujęć filmowych.
Poprawne ustawienia aparatu to fundament dobrego filmu
Trzymając się tych zasad będziesz w stanie produkować profesjonalnie wyglądające filmy. Znajomość własnego aparatu do nagrywania filmów jest kluczowa, ponieważ dzięki niej nie będziesz popełniać błędów. Kolejnym etapem rozwoju jest praca nad kompozycją kadru. Jednak w tym wszystkim nie możesz zapominać o historii, którą chcesz opowiedzieć za pomocą filmu, bo to właśnie historia zdobywa serca widzów.
Prowadzę szkolenia i warsztaty z nagrywania, montażu i obróbki kolorystycznej filmów. Produkuję filmy marketingowe dla firm i nie tylko. Zamów niezobowiązującą wycenę. Napisz do mnie!