Odpowiednio dobrane kolory w filmach w dużym stopniu odpowiadają za atrakcyjność wizualną dla odbiorcy. To dzięki nim Twoje produkcje nabierają profesjonalnego wyglądu i właściwie nimi operując, wzmocnisz wrażenia wywołane przez opowiedzianą historię. Tego typu efekt możesz osiągnąć poprzez umiejętne pokolorowanie filmu, w języku angielskim nazywaną color gradingiem. Jest to jednak trudny i czasochłonny proces, który wymaga dużej wiedzy i umiejętności. Możesz ułatwić swoją pracę, sięgając po LUT.

    Co to jest LUT w filmie?

    LUT to z angielskiego Look Up Table można najprościej zdefiniować jako gotowy kolorystyczny filtr wideo, który po nałożeniu sprawia, że wszystkie kolory na filmie przybierają określoną barwę. Dzięki nim znacząco przyspieszysz pracę nad swoim materiałem, ponieważ wykorzystując LUT otrzymasz w zamian wstępnie nadany wygląd i styl Twojego filmu.

    Warto pamiętać o tym, że samo nałożenie LUTa nie wystarczy, aby Twój film prezentował się atrakcyjnie. To dopiero początek pracy, ponieważ w dalszej kolejności powinieneś ustawić intensywność filtru. Zazwyczaj dokonuje się tego za pomocą suwaka w skali od 1% do 100%. Z reguły operuje się w granicach 20%-60%, jednak nie jest to regułą. Wszystko zależy od zarówno samego materiału filmowego, jak i od parametrów konkretnego LUTa. Nie wyklucza to również konieczności dalszej pracy nad kolorami, aby uzyskać zamierzony efekt.

    Rodzaje LUTów filmowych

    Zasadniczo można wyróżnić dwa rodzaje LUTów – techniczne/standaryzowane (utility) lub kreatywne/stylizujące (creative).

    LUT techniczny

    Często nazywane korekcyjnymi, LUTy techniczne przywracają logarytmiczny profil kolorystyczny (log) do przestrzeni kolorów Rec. 709 (standard telewizyjny i internetowy), czyli po ich nałożeniu Twoje ujęcia filmowe nabiorą naturalnych kolorów i kontrastu. LUTy techniczne pobiera się z oficjalnej strony internetowej producentów aparatów i kamer, np. Canon (LUT dla clog2 i clog3) czy Sony (LUT dla slog2 i slog3). W przypadku tych LUTów najlepsze efekty osiągniesz na materiale, który jest naświetlony do prawej (ETTR), czyli lekko prześwietlony. Nie jest to jednak regułą – wszystko zależy od konkretnego profilu log i warunków jakie panowały podczas nagrań.

    LUT kreatywny

    Nieco inaczej jest w przypadku LUTów kreatywnych. Z punktu widzenia działania niczym się nie różnią od LUTów technicznych. Różnica tkwi w przeznaczeniu, ponieważ nałożenie kreatywnych LUTów ma na celu osiągnięcie określonego, wystylizowanego wyglądu ujęć filmowych (np. popularny w kinie Teal & Orange, który stworzony jest w oparciu o teorię kolorów). LUTy kreatywne nakłada się na obraz doprowadzony do standardu Rec. 709.

    Jak nałożyć LUT na film?

    Najpopularniejszym formatem dla LUTów są w pliki cube, które obsługiwane są przez większość programów do montowania filmów. Możliwość taką mają między innymi Adobe Premiere Pro, Vegas Pro, DaVinci Resolve, Final Cut Pro i wiele innych. Wykorzystując odpowiednią funkcję swojego programu importujesz plik cube, nakładasz go na wybrany klip wideo, ustawiasz intensywność LUTa i gotowe.

    Jak prawidłowo używać LUTa w filmie?

    O ile LUTy techniczne projektowane są z myślą o uzyskaniu efektu taśmy filmowej (Rec. 709), o tyle korzystanie z kreatywnych filtrów wymaga znacznie większej uwagi w wyborze klipów do pokolorowania. Wiele z nich zaprojektowano z myślą o poprawianiu wyglądu klipów, które zrealizowano w określonej scenerii. Dla przykładu – LUT stworzony z myślą o wykorzystaniu go na ujęciach nagranych w złotej godzinie, nałożony na klip nakręcony w pochmurny, zimowy dzień nie podniesie jego atrakcyjności. Wręcz przeciwnie – będzie po prostu źle wyglądać.

    Przed nałożeniem LUTa popracuj nad poprawnym wyglądem ujęć

    Niezależnie od LUTa, każdy z nich jest projektowany z myślą o współpracy z poprawnie zrealizowanym materiałem wideo. Pamiętaj więc o tym, że zanim nałożysz LUT na wybrane ujęcia filmowe, to najpierw musisz zrobić korekcję kolorów, czyli ewentualnie poprawić ekspozycję (jasność), balans bieli (tzw. white balance) i zabarwienie (tzw. tint). Tylko w taki sposób uzyskasz właściwy efekt.

    Skąd pobrać darmowe LUTy do kolorowania filmu?

    Kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje to skąd pobrać LUTy. Techniczne często są udostępniane przez producentów sprzętu wideo lub fotograficznego, np. Canona, Blackmagic Design, Sony i innych. Pobierzesz je z ich oficjalnych stron internetowych i w wielu przypadkach za darmo.

    Nieco inaczej sprawa wygląda z LUTami kreatywnymi. Przeważnie są one projektowane przez twórców wideo i możesz je od nich kupić. Ja również stworzyłem swoje LUTy, ale udostępniam je za darmo. Wszystko znajdziesz tutaj: www.igorpodgorski.pl/luty

    LUT to tylko narzędzie, więc korzystaj z niego umiejętnie

    Stosowanie LUTów w filmie znacząco przyspiesza etap postprodukcji. Musisz pamiętać jednak, że jest to tylko narzędzie, a nie cudowne panaceum na tworzenie hollywodzkich produkcji. Chociaż znacznie przyspieszają kolorowanie filmu, to należy z nich korzystać umiejętnie i rozsądnie. Nie eliminują również konieczności stosowania korekcji kolorów i ręcznego kolorowania. Należy je traktować zatem jako miły początek pracy nad finalnym wyglądem i charakterem Twojego filmu.