Odpowiednio dobrane kolory w filmach w dużym stopniu odpowiadają za atrakcyjność wizualną dla odbiorcy. To dzięki nim Twoje produkcje nabierają kinowego wyglądu i właściwie nimi operując, wzmocnisz wrażenia wywołane przez opowiedzianą historię. Tego typu efekty możesz osiągnąć poprzez umiejętną koloryzację filmu, w języku angielskim nazywaną color gradingiem. Jest to jednak trudny i czasochłonny proces, który wymaga dużej wiedzy i umiejętności. Możesz ułatwić swoją pracę, sięgając po LUT video.

Co to jest LUT w filmie?

LUT to z angielskiego Look Up Table można najprościej zdefiniować jako gotowy filtr video, który po nałożeniu sprawia, że wszystkie kolory na filmie przybierają określoną barwę. Dzięki nim znacząco przyspieszysz pracę nad swoim materiałem, ponieważ wykorzystując LUT otrzymasz w zamian wstępnie nadany wygląd i styl Twojego filmu. Działają one podobnie do presetów w Adobe Lightroom lub inaczej – mniej więcej tak jak filtry na Instagramie.

Warto pamiętać o tym, że samo nałożenie LUTa nie wystarczy, aby Twój film prezentował się atrakcyjnie. To dopiero początek pracy, ponieważ w dalszej kolejności powinieneś ustawić intensywność filtru. Zazwyczaj dokonuje się tego za pomocą suwaka w skali od 1% do 100%. Z reguły operuje się w granicach 20%-60%, jednak nie jest to regułą. Wszystko zależy od zarówno samego materiału filmowego, jak i od parametrów konkretnego LUTa. Nie wyklucza to również konieczności dalszej pracy nad kolorami, aby uzyskać zamierzony efekt.

Rodzaje LUTów video

Zasadniczo można wyróżnić dwa rodzaje LUTów: techniczne/standaryzowane (utility) lub kreatywne/stylizujące (creative). Pierwsze z nich to filtry, które upodabniają nagrania do określonych taśm filmowych i są zaprojektowane pod konkretny profil LOG (c-log, s-log, v-log, n-log, f-log, itd.). Po ich nałożeniu, Twoje filmy nabiorą właściwych i naturalnych kolorów.

Nieco inaczej jest w przypadku kreatywnych LUTów. Z punktu widzenia działania niczym się nie różnią od standaryzowanych. Różnica tkwi w przeznaczeniu, ponieważ nałożenie kreatywnych LUTów ma na celu osiągnięcie określonego, wystylizowanego efektu wizualnego.

Czym jest LUT video od strony technicznej?

Najpopularniejszym formatem dla LUTów są w pliki cube, które obsługiwane są przez większość programów do montowania filmów.

Korzystanie z LUTów nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Wiele zależy od profilu kolorystycznego, w jakim został nagrany Twój materiał video. LUTy przeznaczone są do pracy z materiałem zrealizowanym w tzw. profilu LOG lub PROLOST (zmodyfikowany profil neutraly), czyli jednym słowem – kolory w filmie powinny być sprane lub inaczej – wyblakłe. W przeciwnym razie efekt jaki osiągniesz po nałożeniu LUTa, nawet nie zbliży się do tego czego oczekujesz.

Jak nałożyć LUT na film?

Już wiesz, w jakich plikach są zapisywane LUTy. Osobną kwestią pozostaje ich nałożenie na Twój materiał filmowy. Wiele zaawansowanych programów posiada wbudowane narzędzie, które pozwoli Ci w łatwy sposób importować pliki cube. Możliwość taką mają m.in. Adobe Premiere Pro, Vegas Pro, DaVinci Resolve, Final Cut Pro X i wiele innych.

Jak prawidłowo nagrać film pod LUTy?

O ile standaryzowane (korekcyjne) LUTy projektowane są z myślą o uzyskaniu efektu taśmy filmowej, o tyle korzystanie z kreatywnych filtrów wymaga znacznie większej uwagi w wyborze klipów do koloryzacji. Wiele z nich zaprojektowano z myślą o poprawianiu wyglądu klipów, które zrealizowano w określonej scenerii. Dla przykładu – LUT stworzony z myślą o wykorzystaniu go na ujęciach nagranych w złotej godzinie, nałożony na klip nakręcony w pochmurny, zimowy dzień nie podniesie jego atrakcyjności. Wręcz przeciwnie – będzie po prostu źle wyglądać.

W przypadku większości LUTów najlepsze efekty osiągniesz na materiale, który jest lekko prześwietlony (tzw. overexposed). Nie jest to jednak regułą – wszystko zależy od konkretnego profilu LOG.

Najlepszym rozwiązaniem jest więc zapoznanie się z docelowym LUTem zanim jeszcze zaczniesz kręcić ujęcia. Dzięki temu ostateczny wygląd filmu będzie taki, jakiego oczekujesz.

Przed nałożeniem LUTa popracuj nad poprawnym wyglądem ujęć

Niezależnie od LUTa, każdy z nich jest projektowany z myślą o współpracy z poprawnie zrealizowanym materiałem video. Pamiętaj więc o tym, że zanim nałożysz LUT na swój film, powinieneś najpierw zrobić korekcję kolorów. Jeżeli to konieczne, popraw także balans bieli (tzw. white balance) oraz zabarwienie (tzw. tint). Tylko w taki sposób uzyskasz zadowalający efekt.

Skąd pobrać darmowe LUTy do kolorowania filmu?

Kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje to skąd pobrać LUTy. Korekcyjne/standaryzowane często są udostępniane przez producentów sprzętu video lub fotograficznego, np. Canona, Blackmagic Design, Sony i innych. Pobierzesz je z ich oficjalnych stron internetowych i w wielu przypadkach za darmo.

Nieco inaczej sprawa wygląda z LUTami kreatywnymi. Przeważnie są one projektowane przez twórców video i możesz je od nich kupić. Ja również stworzyłem swoje LUTy, ale udostępniam je za darmo. Wszystko znajdziesz tutaj: www.igorpodgorski.pl/luty

LUT video to tylko narzędzie, więc korzystaj z niego umiejętnie

Stosowanie LUTów w filmie znacząco przyspiesza etap postprodukcji. Musisz pamiętać jednak, że jest to tylko narzędzie, a nie cudowne panaceum na tworzenie hollywodzkich produkcji. Chociaż znacznie przyspieszają koloryzację filmu, to należy z nich korzystać umiejętnie i rozsądnie. Nie eliminują również konieczności stosowania korekcji kolorów i ręcznej koloryzacji. Należy je traktować zatem jako miły początek pracy nad finalnym wyglądem i charakterem Twojego filmu.