Muzyka w filmie ślubnym czy reklamowym odgrywa niebagatelną rolę. Odpowiada za wzmacnianie wrażeń odbiorcy poprzez nadawanie odpowiedniego tempa, klimatu czy wywołanie określonych emocji. Mówi się, że sound design, czyli oprawa dźwiękowa to połowa dobrego filmu. Zadaniem muzyki w filmie jest swojego rodzaju dopełnienie obrazu, który widzisz. Jeżeli nigdy się nad tym nie zastanawiałeś i nie do końca wiesz o co chodzi, to spróbuj obejrzeć Gladiatora, wyciszając sceny, w których pojawia się ścieżka dźwiękowa. Dokładnie taką samą rolę odgrywa muzyka w teledyskach ślubnych i filmach reklamowych, bez której nie uda Ci się u widzów wywołać odpowiednich emocji.
Skąd brać muzykę do filmów?
Aby w ogóle pobrać muzykę do filmu z Internetu musisz wiedzieć z jakiego źródła ją pobrać i na jakich zasadach możesz to robić. Istnieje kilka rozwiązań. Pierwszym z nich jest pobranie darmowej muzyki z legalnego źródła. W tym celu możesz skorzystać z bezpłatnej biblioteki z muzyką od YouTube, w której znajdziesz zarówno gotową muzykę do teledysków ślubnych i filmów reklamowych, jak i efekty dźwiękowe, takie jak np. odgłosy nocy czy dźwięk powiewającego wiatru.
Darmowa muzyka do filmów
Istnieje możliwość, aby znaleźć w Internecie darmową muzykę do filmów, którą możesz legalnie pobrać. Jednak musisz pamiętać, że Internet to również nielegalne źródła pozyskiwania plików. Istnieje wiele serwisów internetowych, z których możesz bezpłatnie pobrać muzykę do filmów ślubnych lub reklamowych. Nie jest to jednak wskazane, przede wszystkim z dwóch powodów. Po pierwsze – darmowa muzyka nie zawsze jest legalna, więc w ten sposób możesz kogoś nieświadomie okraść i tym samym złamać prawo. Po drugie – możesz ponieść konsekwencje karne, jeżeli wszystko wyjdzie na jaw.
Jeżeli już trafisz na taki serwis internetowy to koniecznie zapoznaj się z jego regulaminem. Nie pobieraj również muzyki z YouTube poprzez różnego rodzaju downloadery, chyba, że autor publikacji wyraźnie zaznacza, że licencja na dany utwór pozwala z niego korzystać za darmo. Jednak w takich przypadkach autor przeważnie umieszcza link do pobrania utworu w opisie publikacji. Poniżej opisałem rodzaje licencji na muzykę, abyś znał swoje prawa i nie popełnił błędu.
Prawo autorskie w Polsce i konsekwencje nielegalnego pobierania muzyki
Podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie związane z prawami autorskimi, jest ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4. lutego 1994 roku (z późniejszymi zmianami). Wprawdzie istnieją pewne odstępstwa od reguły wyłączności autora do dysponowania swoim utworem. Dotyczą przede wszystkim odtwarzania utworu na użytek prywatny w gronie najbliższych osób lub na użytek publicznych, o ile istnieje uzasadniony cel społeczny. Więcej informacji znajdziesz w ustawie, więc zachęcam do zapoznania się z jej treścią.
Dużo ważniejszą informacją są jednak konsekwencje prawne, które grożą za nielegalne wykorzystanie czyjegoś dzieła muzycznego. Do takich należy zaliczyć np. publikowanie na YouTube i na Facebooku, nawet w celach prywatnych, odtwarzanie w miejscu publicznym, a także wykorzystanie muzyki do filmu np. ślubnego. Twórcy mają wiele możliwości dochodzenia swoich praw, zarówno przy stwierdzeniu naruszenia dóbr osobistych, jak i majątkowych.
Może zatem wymagać od Ciebie np. usunięcia filmu z Internetu, zaniechania dystrybucji, wystosowania oficjalnych przeprosin w mediach masowego przekazu czy przyznanie zadośćuczynienia finansowego. Ponadto za takie wykroczenie grozi kara pozbawienia wolności do lat 3. Dodatkowo film z nielegalnie pozyskaną muzyką zostanie automatycznie zablokowany na YouTube, na Facebooku i w innych mediach społecznościowych.
Wyobraź sobie, że zrealizowałeś piękny film ślubny lub film reklamowy dla ważnego klienta, w sposób nielegalny pozyskałeś muzykę i teraz Twoi klienci muszą taki film usunąć, a np. był to ważny element dużej kampanii reklamowej. Nie dość, że narobisz sobie wstydu, to jeszcze poważnie ucierpi na tym Twój wizerunek i biznes.
Legalna licencja na muzykę do filmów
Innym sposobem na pozyskanie legalnej muzyki do filmu jest wykupienie licencji z dowolnego internetowego banku (tzw. stocka) z muzyką. Sporo znajdziesz ich w Internecie, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę Google bank muzyki lub stock music. Najlepsze i najpopularniejsze banki z muzyką do filmów opisałem w dalszej części tego artykułu.
Współpraca z producentem muzyki
Wartym rozważenia rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy z osobą, która zawodowo lub hobbystycznie zajmuje się produkcją muzyki. Początkujący twórcy często chcą poszerzyć swoje portfolio i zwiększyć zasięgi w Internecie, więc chętnie produkują muzykę do filmów w zamian za taką reklamę i rekomendację. Możesz też znaleźć profesjonalistę i zapłacić mu za wyprodukowanie dedykowanej muzyki do Twojego filmu.
Rodzaje licencji na muzykę do filmów
Gdy już wybierzesz preferowane źródło muzyki, powinieneś wiedzieć, jakie licencje na wykorzystanie muzyki filmowej w ogóle istnieją. Wydawać by się mogło, że obowiązują licencje darmowe i płatne. Nic bardziej mylnego – ich rodzajów jest znacznie więcej, zaś każda z nich określa w precyzyjny sposób możliwość wykorzystania konkretnego utworu muzycznego.
Co oznacza no copyright music?
Muzyka do teledysku ślubnego czy filmu reklamowego oznaczona jako no copyright music oznacza, że dany utwór nie jest objęty prawami autorskimi. Co za tym idzie – możesz taką ścieżkę dźwiękową pobierać i wykorzystywać według własnego uznania, nie zważając na konsekwencje. Zanim jednak zdecydujesz się na umieszczenie takiej muzyki w filmie, upewnij się, czy nie zostałeś wprowadzony w błąd. Może się okazać, że licencja jest źle oznaczona na danej stronie internetowej.
Co to znaczy royalty free music?
Nieco innym rodzajem licencjonowania własności jest tzw. royalty free. Polega on na tym, że płacisz tylko raz za wykupienie licencji, a w zamian zyskujesz możliwość wielokrotnego i dowolnego wykorzystania muzyki zakupionej na tej licencji. Jest to szczególnie popularna licencja w przypadku sprzedaży zdjęć, ale i też muzyki do filmów ślubnych i reklamowych. Co to oznacza w praktyce? Decydując się na wykorzystanie danego utworu, zapłacisz za jego licencję tylko raz, niezależnie od tego ile razy skorzystasz z utworu, do jakich celów, na jaką skalę i gdzie film z tą muzyką będzie dystrybuowany.
Royalty free music oznacza, że jest to muzyka na licencji wolnej od tantiem. Dlaczego to jest ważne? Ponieważ możesz zakupić licencję na muzykę, która nie będzie royalty free, a więc jeżeli stworzysz film komercyjny, który zacznie zarabiać pieniądze, to twórca muzyki, z której skorzystałeś ma pełne prawo do tzw. tantiem, czyli może ubiegać się (lub jest to z góry założone) o procent z zysków, które wygeneruje Twój film i będziesz musiał się do tego dostosować.
Co to znaczy all rights reserved?
Szukając odpowiedniej muzyki do teledysku ślubnego lub filmu reklamowego możesz spotkać się z oznaczeniem all rights reserved. Zapis ten oznacza, że zanim wykorzystasz utwór na swoje potrzeby, musisz obowiązkowo skontaktować się z jego twórcą. W przeciwnym wypadku złamiesz prawo, co będzie wiązać się z ryzykiem poniesienia wcześniej opisanych konsekwencji. Zdarza się jednak, że twórcy wyrażą zgodę, abyś wykorzystał ich muzykę za darmo, dlatego zawsze warto zapytać.
Co oznacza Creative Commons?
Szczególnym rodzajem licencji jest creative commons, czyli w dużym skrócie pewne prawa zastrzeżone. Twórca, który udostępnia swoją własność na takiej zasadzie, szczegółowo określa zakres, w jakim jego utwór może być kopiowany, zmieniany i udostępniany. Istnieje kilka rodzajów tej licencji:
- CC BY PL – możesz korzystać z utworu, a także go kopiować i modyfikować, również na użytek komercyjny. Musisz jednak oznaczać autora i nie ograniczać dostępu do muzyki.
- CC BY NC – kopiowanie, rozpowszechnianie oraz modyfikowanie utworu jest możliwe, ale wyłącznie na użytek prywatny, przy czym zawsze musisz oznaczyć autora.
- CC BY ND – masz prawo do kopiowania i rozpowszechniania utworu, ale już nie do jego modyfikowania. Licencja obejmuje użytek również na cele komercyjne.
- CC BY NC SA – możesz swobodnie kopiować, modyfikować i rozpowszechniać utwór, przy czym zawsze oznaczać autora. Różnicą względem licencji CC BY NC jest fakt, że zmodyfikowane wersje muzyki musisz dalej udostępniać na zasadach wynikających z licencji CC BY NC SA.
- CC BY NC ND – takich utworów nie możesz modyfikować, zaś ich kopiowanie i rozpowszechnianie jest możliwe tylko w prywatnych celach. Przy czym zawsze musisz oznaczać autora.
- CC0 (tzw. Public Domain) – utwory takie nie są objęte żadnymi prawami autorskimi. Co za tym idzie – możesz je kopiować, modyfikować i rozpowszechniać bez pytania autora o zgodę, a nawet bez jego oznaczania.
Skąd pobrać muzykę do filmu ślubnego lub reklamowego?
Miejsca, z których można pobierać muzykę do filmów można w zasadzie podzielić na dwie kategorie – płatne i darmowe. Co ciekawe, bezpłatne kompozycje muzyczne nie zawsze będą gorsze od tych płatnych. Dlatego poszukiwania warto zacząć właśnie od nich. Wadą takiego rozwiązania pozostaje fakt, że istnieje duże ryzyko, że nie tylko Ty wykorzystasz dany utwór, ale również wielu innych filmowców.
Darmowa muzyka do teledysku ślubnego lub filmu reklamowego
Jednym z najłatwiej dostępnych bezpłatnych źródeł jest biblioteka YouTube. Znajduje się tam darmowa muzyka do teledysków ślubnych czy reklam, podzielona na dwie kategorie – utwory muzyczne i efekty dźwiękowe. Każdy z tych rodzajów pogrupowany jest z uwagi na gatunek, nastrój, instrument, czas trwania, a także uznanie autorstwa. Bibliotekę YouTube znajdziesz znajdziesz w swoim YouTube Studio > Biblioteka audio. Muzyka i efekty dźwiękowe mogą być wykorzystane tylko w filmach publikowanych na YouTube. Analogiczne rozwiązanie znajdziesz w kolekcji nagrań w Facebook Creator Studio.
Darmowa muzyka do filmów znajduje się także na bensound.com. Od tych dostępnych w bibliotece YouTube różnią się przede wszystkim atrakcyjnością brzmienia. Na Bensound znajdziesz darmową muzykę do filmów w różnych kategoriach – od folku po elektroniczne brzmienia. Korzystanie z tego źródła wiąże się jednak z pewnymi ograniczeniami licencyjnymi. Przede wszystkim nie możesz oznaczać utworów jakoby były Twojego autorstwa. Nie możesz ich również dodawać do innych darmowych platform i sklepów z muzyką, ani wykorzystywać ich w podcastach i e-bookach. Więcej ograniczeń i zasad licencyjnych znajdziesz na stronie bensound.com.
Całkiem pokaźną bazą darmowej muzyki do filmów weselnych i reklamowych znajdziesz m.in. na free-stock-music.com. Ciekawą alternatywą dla płatnych źródeł jest również audioblocks.com. Swoją drogą, ta ostatnia platforma pochodzi od twórców, którzy stworzyli ciekawy tani stock z gotowymi kadrami ujęć filmowych storyblocks.com, na którym znajdziesz gotowe klipy video do np. produkcji reklamowych.
Najlepsze stocki, czyli banki z muzyką do filmów
Przewagą płatnych źródeł muzyki, tzw. banków z muzyką, czyli serwisów sprzedających muzykę na licencji jest to, że są rzadziej wykorzystywane w produkcjach filmowych, więc istnieje większa szansa, że osoba oglądająca wcześniej jej nie słyszała, co znacząco podniesie atrakcyjność Twojego filmu. Gdzie kupisz najlepszą muzykę do swoich filmów?
Epidemic Sound
W przypadku epidemicsound.com koszt abonamentu wynosi od kilkunastu do ponad stu dolarów za miesiąc. W obu przypadkach zyskujesz dostęp do kilkudziesięciu tysięcy bardzo wysokiej jakości utworów muzycznych i efektów dźwiękowych. Przy najwyższym abonamencie nie masz żadnych limitów zarówno co do liczby pobieranych utworów i ich rozpowszechniania. Podobnie jak w przypadku Artlist, Epidemic Sound również udostępnia swoje zasoby na podstawie licencji royalty free music.
Artlist
Bardzo dobrym bankiem muzyki, idealnej do teledysków ślubnych i filmów reklamowej jest artlist.io. Utwory udostępniane są na licencji royalty free music co oznacza, że za wykupienie dożywotniej licencji zapłacisz tylko raz. Nie ma żadnych ograniczeń o rozpowszechnianie muzyki. Co więcej, miesięczny dostęp do platformy kosztuje jedynie kilkanaście dolarów, a w zamian zyskujesz nielimitowaną liczbę pobrań. Nawet jeżeli zrezygnujesz z abonamentu, to możesz używać utworów, które wcześniej pobrałeś na dysk swojego komputera.
AudioJungle
Bank muzyki audiojungle.net jest nieco tańszym rozwiązaniem dla osób, które nie chcą płacić miesięcznych abonamentów. W bazie dostępne są również ścieżki dźwiękowe, które mogą Ci się przydać jako muzyczny temat przewodni czy jako intro. Ceny za jeden utwór zaczynają się już 1 dolara i kończą na kilkudziesięciu dolarów. Wszystkie zasoby udostępniane są na licencji royalty free music.
Musicbed
Musicbed.com to kolejne wartościowe źródło płatnej muzyki do filmów weselnych i reklamowych. Masz możliwość wybrania jednego z pięciu dostępnych abonamentów, które kosztują od kilku do kilkudziesięciu dolarów za miesiąc. Pakiety różnią się od siebie przede wszystkim rodzajem udzielanej licencji. Dla przykładu – wykorzystanie komercyjne w teledyskach ślubnych i filmach reklamowych możliwe jest dopiero w tych nieco droższych pakietach. Najtańszy pakiet ma sporo ograniczeń. Masz też możliwość wykupienia wyłącznie wybranego utworu, co w zależności od rodzaju licencji kosztuje od kilkudziesięciu dolarów do nawet kilkuset dolarów za jeden utwór.
PremiumBeat
Najmniej popularnym, ale równie wartym uwagi bankiem muzyki jest premiumbeat.com. Możesz z niego korzystać w oparciu o jeden z dwóch abonamentów – tańszy standard i droższy premium. Przy wyższym pakiecie rozszerzasz swoją licencję również o komercyjne zastosowania swoich produkcji, np. dla filmów reklamowych dystrybuowanych w telewizji. Co ciekawe, możesz z tych utworów korzystać również przy dużych produkcjach filmowych i teatralnych, których całkowity budżet nie przekracza 2 mln dolarów. Istnieje możliwość uzyskania indywidualnych planów cenowych – w tym celu wystarczy skontaktować się z administracją serwisu.
Muzyka do teledysków ślubnych i filmów reklamowych
Wykorzystanie muzyki w filmach weselnych i reklamowych pozwala na uzyskanie znacznie lepszego efektu końcowego, ponieważ film z ładną muzyką, która spełnia konkretny cel zawsze wygra z filmem, który muzykę ma przeciętną lub nie ma jej wcale (chyba, że założeniem twórców było wybrzmieć ciszą). Masz sporo możliwości pozyskiwania utworów lub efektów, które później będziesz wykorzystywać w swoich produkcjach filmowych. Wybierze te najbardziej korzystne dla siebie i do dzieła!
Prowadzę szkolenia i warsztaty z nagrywania, montażu i obróbki kolorystycznej filmów. Produkuję filmy marketingowe dla firm i nie tylko. Zamów niezobowiązującą wycenę. Napisz do mnie!