Zapewne spotkałeś się z pojęciem podcast. Ta forma przekazu informacji rozwija się coraz dynamiczniej, przede wszystkim z uwagi na komfort odbiorcy w przyjmowaniu tak przedstawionych treści. Przekaz w takiej formie może być odbierany podczas wielu innych czynności, chociażby w trakcie prowadzenia samochodu. Co to jest podcast i jak możesz stworzyć własny?
Czym jest podcast?
Czysto definicyjnie, podcast to forma internetowej publikacji audio, a konkretnie audycji internetowej, w której jedna lub kilka osób opowiadają o czymś konkretnym lub prowadzą rozmowę na konkretny temat. Podcasty czasami produkowane są w postaci wideo. Jest to wtedy tak zwany wideocast, który wciąż pozostaje podcastem, jednak dodatkowo oferuje wizję, więc odbiorca widzi osoby, które ze sobą rozmawiają.
W praktyce oznacza to, że są to wszelkie audycje publikowane na Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, Soundcloud, na YouTube i na wielu innych platformach podcastowych, czy wreszcie materiały audio i wideo na własnych stronach internetowych poświęconych określonej tematyce. Istnieje wiele rodzajów podcastów, zaś wszystkim przyświeca jedna idea – wykorzystanie dźwięku w celu przekazania wartościowych informacji lub opowiedzenia konkretnych historii.
Czym podcast różni się od radio?
Są dwie zasadnicze różnice między podcastem, a radio – forma audycji i forma konsumpcji. Radio najczęściej transmitowane jest na żywo, natomiast podcast to nagranie opublikowane w Internecie (tak jak film na YouTube), które jest zawsze dostępne i słuchasz go wtedy, kiedy masz na to ochotę. Ponadto podcast z reguły jest tematyczny i odcinkowy, a każdy odcinek trwa od kilkunastu minut do nawet 2 godzin. Natomiast radio transmitowane jest przez większość dnia, rzadko opiera się na konkretnej tematyce (bo zawiera segmenty oparte na różnej tematyce) i często puszcza muzykę.
Jak słuchać podcastów?
Wygoda w dostępie do podcastów to niewątpliwie zaleta, która decyduje o ich rosnącej popularności. Jedną z najważniejszych korzyści jest fakt, że interesujące Cię programy możesz odsłuchać praktycznie na każdym urządzeniu – komputerze stacjonarnym, laptopie, smartfonie, a także w swoim radio samochodowym.
Dodatkowo możliwość korzystania z przenośnych urządzeń sprawia, że swoich ulubionych podcastów możesz słuchać np. na spacerze, na siłowni, podczas jazdy samochodem, gotując, biegając, sprzątając mieszkanie jeżeli masz podzielność uwagi, to nawet w trakcie pracy. Innymi słowy – możesz słuchać wartościowych audycji wykonując inną wartościową (dla siebie) czynność. To niewątpliwa przewaga tej formy przekazu nad innymi, a zwłaszcza nad artykułami pisanymi.
Gdzie słuchać podcastów?
Istnieje wiele miejsc, w których masz dostęp do podcastów. Tego typu kanałem jest YouTube, będący jednym z najpopularniejszych – jak nie najpopularniejszym – serwisem umożliwiającym publikowanie nagrań wideo lub wyłącznie dźwiękowych. Najpopularniejszymi podcastowymi platformami streamingowymi są:
- Spotify, na którym znajdziesz wyłącznie nagrania dźwiękowe;
- Apple Podcasts (dawniej iTunes), który – podobnie jak Spotify – oferuje możliwość publikowania wyłącznie nagrań dźwiękowych;
- Google Podcasts,
- Soundcloud,
- strony internetowe twórców podcastów z osadzonym odtwarzaczem audio.
Warto zwrócić szczególną uwagę na te ostatnie źródła podcastów. Przede wszystkim dlatego, że wielu twórców decyduje się wrzucać swoje audycje w plikach, które możesz pobrać na swój komputer, tablet lub smartfon. W efekcie nie tylko będziesz mógł ich słuchać na wybranej platformie streamingowej, ale również odtworzyć w dowolnej chwili na swoich urządzeniach (jeżeli np. korzystasz z odtwarzacza MP3, który nie ma dostępu do Internetu).
Jak stworzyć własny podcast?
Podcasty można nie tylko słuchać, ale przede wszystkim tworzyć. Z technicznego punktu widzenia jest to niezwykle proste. Praktyka wskazuje, że największym wyzwaniem jest sam pomysł na temat, realizację, a przede wszystkim na sposób przekazu informacji. W jaki sposób najlepiej sprawdzić, czy Twój pomysł się przyjmie? Stworzyć własny podcast i go udostępnić. Po uzyskaniu zadowalającego odbioru, sam poczujesz motywację do dalszego nagrywania. Jednak jeżeli efekty Cię nie zadowolą, będziesz mógł przeanalizować, w jaki sposób zrobić to lepiej.
Strona techniczna tworzenia podcastu nie jest skomplikowana. Wystarczy Ci dobry mikrofon, który będzie w stanie nagrywać Twój głos, zachowując wszystkie jego walory. Dobra jakość brzmienia jest jednym z najważniejszych elementów decydujących o sukcesie Twojego projektu. Dlatego warto zadbać o to, aby mikrofon jak najwierniej zarejestrował barwę Twojego głosu. Zalecanym mikrofonem do nagrywania podcastów jest sprawdzony RØDE Podmic, który powstał z myślą o realizacji dokładnie tego typu nagrań. Musisz jednak wiedzieć, że korzystanie z takiego mikrofonu wymaga zakupu jakiegoś interfejsu audio, np. miksera RØDE Caster Pro, co znacznie zwiększa barierę wejścia w podcast. Oczywiście możesz nagrywać na tanim mikrofonie podłączonym do komputera za pomocą USB. Jednak musisz wiedzieć, że koneserzy podcastów są bardzo uczuleni na jakość audio (która faktycznie jest bardzo istotna) i jeżeli Twój podcast będzie miał słabą jakość, to może być główną przyczyną tego, że ludzie nie będą chcieli Cię słuchać.
Studio do nagrywania podcastów
Chociaż zakup wspomnianego mikrofonu i interfejsu audio nie zrujnuje Twojego budżetu, to warto się zastanowić, czy ponoszenie tego typu kosztów na samym początku jest dobrym rozwiązaniem. Zwłaszcza, gdy nie masz pojęcia, czy Twój podcast w ogóle się przyjmie, nie wiesz czy nadajesz się do nagrywania podcastów czy zwyczajnie chcesz ograniczyć koszty na samym początku. Możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy, decydując się na skorzystanie ze studio nagrań. Nie dość, że będziesz mógł skorzystać z odpowiedniego sprzętu do nagrywania podcastów, to otrzymasz cenne porady od realizatora, który dodatkowo pomoże uruchomić Twój podcast. Posiadam taką wiedze i umiejętności, więc jeżeli poszukujesz pomocy to skontaktuj się ze mną.
Musisz wiedzieć, że samo nagranie głosu to nie wszystko, dochodzą jeszcze kwestie związane z jego obróbką (fachowo nazywane miksem i masteringiem). Dobre studio nagrań zaoferuje Ci nagranie podcastu wraz z usługą montażu i obróbki odcinka. Otrzymasz w ten sposób gotowy podcast, który możesz od razu opublikować w Internecie. Pozyskasz przy okazji wiedzę w zakresie tego, co należy zrobić, aby podnieść atrakcyjność nagrania.
Jak zmontować nagrany podcast?
Do montażu i podstawowej postprodukcji nagranego podcastu możesz skorzystać z darmowego programu do obróbki audio Audacity. Program dostępny jest dla Windows i dla macOS.
Kompleksowe rozwiązania do podcastów
Pora na dystrybucję podcastu. Jednym z najbardziej kompleksowych i najlepszych rozwiązań, które umożliwiają sprawną i łatwą dystrybucję podcastu jest Spreaker. Wyróżnia się prostym interfejsem, który w łatwy sposób obsłużysz. To narzędzie zrobi za Ciebie wszystko, włącznie z udostępnieniem podcastu na popularnych platformach streamingowych.
Jak umieścić podcast na Spotify i Apple Podcasts?
Aby opublikować podcast na Spotify i Apple Podcastds skorzystaj z wyżej opisanego Spreakera. Bardzo podobne możliwości otrzymasz decydując się na korzystanie z Anchor. Nie tylko będziesz miał swoje miejsce na przechowywanie podcastów, ale również zyskasz narzędzie do edycji dźwięku. Jednym kliknięciem sprawisz, że Twoje nagranie pojawi się na najpopularniejszych platformach streamingowych, takich jak Spotify, Apple Podcasts czy Google Podcasts. Nie dość, że Anchor to darmowy hosting do podcastów, to oferuje także program afiliacyjny, po którego aktywacji będziesz zarabiał na odtworzeniach Twojego podcastu przez słuchaczy.
Jak opublikować podcast na stronie internetowej na WordPress?
Jeżeli chcesz umieścić podcast na swojej stronie internetowej opartej na WordPressie, to możesz to zrobić za pomocą specjalnej wtyczki do podcastów. Jest to rozwiązanie wyróżniające się niezwykle prostą obsługą, a dodatkowo dostępnych jest bardzo wiele narzędzi, które znacząco zwiększą funkcjonalność Twojej strony internetowej.
Najlepsze wtyczki do podcastów na WordPress
Twoja strona internetowa może posłużyć za platformę streamingową, na której będzie można słuchać Twojego podcastu i pobrać plik audio z odcinkiem. Co najważniejsze, taka wtyczka utworzy feed RSS, dzięki któremu uruchomisz swój podcast na platformach streamingowych, np. Spotify.
Buzzsprout Podcasting
Jedną z najlepszych wtyczek do podcastów na WordPressie jest Buzzsprout Podcasting. Posiada praktycznie wszystkie niezbędne narzędzia, takie jak m.in. estetyczny odtwarzacz audio, który umieścisz na swojej stronie. Ogromną zaletą jest fakt, że korzystając z tej wtyczki, pliki dźwiękowe przechowywane są na zewnętrznym serwerze, dzięki czemu nie obciążasz (a tym samym nie spowalniasz) swojej strony. Posiada także możliwość udostępniania podcastów na platformach streamingowych, takich jak Apple Podcasts. Dotrzesz w ten sposób ze swoim przekazem do znacznie szerszego grona odbiorców.
Blubrry Podcasting
Bardzo podobne możliwości oferuje wtyczka do podcastów Blubrry Podcasting. Nagrania również będziesz przechowywać na zewnętrznym serwerze. Na Twojej stronie umieścisz wyłącznie odtwarzacz audio, dający możliwość odsłuchania podcastu przez Twoich słuchaczy. Masz także możliwość, aby udostępnić swoje nagranie na Apple Podcasts, co pozwoli Ci na poszerzenie zasięgów. Wszystkie statystyki będą dostępne w Twoim panelu użytkownika na stronie dostawcy wtyczki.
Libsyn Publisher Hub
Trzecią najlepszą wtyczką do podcastów na WordPressie jest Libsyn Publisher Hub. Podobnie jak wyżej wymienione rozwiązania, narzędzie umożliwia dystrybucję nagrań na platformach streamingowych, a także posiada opcję umieszczenia odtwarzacza audio na swojej stronie internetowej. Pliki również przechowywane są na zewnętrznym serwerze, do którego możesz się zalogować i mieć wgląd np. do szczegółowych statystyk konkretnego podcastu.
Jak wykorzystać podcast w marketingu?
To, jak nagrać i dystrybuować podcast, to jedno. Warto jeszcze wiedzieć, w jaki sposób można wykorzystać ten rodzaj przekazu w marketingu. Do najważniejszych korzyści należy zaliczyć fakt, że udostępniając swoje podcasty możesz kreować swój wizerunek eksperta w konkretnej dziedzinie. Dla przykładu: prowadzisz firmę budowlaną? Udostępniaj nagrania wyjaśniające, w jaki sposób np. załatwić formalności związane z pozwoleniem na budowę. To bardzo podniesie zaufanie potencjalnych klientów do Twojej firmy, a tym samym będziesz generować sprzedaż i będziesz budować przewagę konkurencyjną na rynku.
Tworzenie podcastów to również sposób na zwiększanie świadomości Twojej marki. Im lepsze treści będziesz tworzyć, tym będą one częściej i chętniej odtwarzane przez odbiorców. Najlepsze podcasty rozprzestrzeniają się bez wydawania nawet złotówki na reklamę. Głównie za sprawą polecania przez słuchaczy i rankingi platform podcastowych. Dlatego tym bardziej warto zastanowić się, czego chcą się dowiedzieć Twoi klienci i dostarczyć im szczegółowych odpowiedzi za pomocą podcastów. Osiągniesz w ten sposób kilka korzyści: Twoja marka będzie rozpoznawalna, Twoi odbiorcy będą Ci ufać i wreszcie – pozyskasz w ten sposób znacznie więcej klientów.
Podcast filmowy, czyli produkcja wideo i sprzęt do filmowania
Wierzę, że rozwiałem Twoje wszystkie wątpliwości dotyczące nagrywania podcastów i korzyści biznesowych, jakie się z tym wiążą. Przy okazji zapraszam Cię do słuchania mojego podcastu, który przeznaczony jest dla twórców wideo pracujących na aparatach, ale również dla firm, które chcą robić wideo marketing we własnym zakresie. Każdy odcinek to solidna dawka informacji związanych z produkcją wideo. Więcej informacji na temat mojego podcastu znajdziesz TUTAJ.
Prowadzę szkolenia z filmowania, montażu i obróbki kolorystycznej filmów. Produkuję podcasty i filmy marketingowe dla firm. Montuję i koloruję filmy na zlecenie. Mogę Ci pomóc? Napisz do mnie!