W świecie montażu filmowego i korekcji kolorów, wybór odpowiedniego monitora odgrywa kluczową rolę. Profesjonalny monitor zapewnia wierność i spójność kolorów, co jest niezbędne do osiągnięcia pożądanych efektów wizualnych. Z szerokim gamutem kolorów, głębią kolorów i kalibracją sprzętową, taki monitor gwarantuje precyzyjną pracę nad obrazem i komfort nawet podczas długich sesji. Monitor referencyjny jest nieodzownym narzędziem w postprodukcji filmowej.

    Jaki monitor do montażu filmów wybrać?

    Jeżeli szukasz monitora tylko do montażu filmów to wybierz… jakikolwiek. Tak, dobrze przeczytałeś – specyfikacja monitora służącego tylko do montażu filmów nie ma absolutnie żadnego znaczenia, bo taki monitor ma po prostu wyświetlać interfejs programu do montażu filmów. Dlatego wybierz taki, jaki pod kątem wielkości, rozdzielczości i innych elementów specyfikacji Ci odpowiada. Podkreślę to jeszcze raz – monitor GUI nie służy do krytycznej pracy z kolorem, więc to na jakim monitorze montujesz filmy nie ma znaczenia.

    Co to jest monitor GUI?

    Taki monitor nazywamy monitorem GUI (Graphical User Interface), czyli wyświetlającym interfejs graficzny użytkownika, który umożliwia interakcję z komputerem za pomocą elementów wizualnych, takich jak ikony, przyciski i okna, zamiast polegania wyłącznie na tekstowym interfejsie poleceń. Monitor GUI podłącza się bezpośrednio do komputera, a dokładniej – to karty graficznej.

    Jaki monitor do korekcji kolorów i kolorowania filmów?

    Tutaj sprawa wygląda zupełnie inaczej, ponieważ kolor w filmie to kwestia krytyczna, o którą należy szczególnie zadbać. Kolor w filmie od strony technicznej musi być obiektywny, czyli poprawny. Nie ma tutaj miejsca na „widzi mi się” albo „wydaje mi się”. Po to istnieją standardy, aby się ich trzymać. Dlatego monitor do korekcji barwnej filmu musi spełniać konkretne warunki, aby zapewnić Ci pracę w ramach standardu branżowego – taki monitor nazywamy referencyjnym.

    Co to jest monitor referencyjny?

    Monitor referencyjny, jak samo określenie mówi, służy do referencji, czyli jest poprawnym punktem odniesienia podczas pracy z kolorem w filmie. Monitory referencyjne oferują dokładne odwzorowanie kolorów, co jest niezbędne do oceny i korekcji barw w profesjonalnym środowisku. Dzięki temu, obrazy wyświetlane na monitorze referencyjnym będą wiernie reprezentować to, co zostanie wyświetlone na innych urządzeniach. Monitor referencyjny nie jest monitorem GUI, służy tylko i głównie do referencji obrazu pod kątem koloru, co oznacza, że nie da się z niego korzystać poza programem do montażu filmów (chyba, że przepniesz kabel – z karty wideo do karty graficznej).

    Specyfikacja monitora referencyjnego do korekcji kolorów w filmie

    • Kalibracja sprzętowa – wymóg konieczny; taki monitor musi posiadać kalibrację sprzętową, ponieważ podłączony do karty wideo nie otrzymuje żadnych informacje z systemu operacyjnego komputera (to dobrze, tak to dokładnie ma działać).
    • Gamut – pokrycie co najmniej 100% przestrzeni kolorów Rec.709, co w zupełności wystarcza, ponieważ Rec.709 jest standardem.
    • Głębia kolorów – monitor referencyjny powinien posiadać 10-bitowy panel. Jeżeli jednak nie masz budżetu, to ewentualnie, w ostateczności może to być 8-bit + FRC (byleby nie 8-bit). Podczas podejmowania decyzji zakupowej musisz uważać na specyfikację monitora podaną na stronie internetowej sprzedawcy, bo prawie zawsze napisane jest „miliard kolorów”, czyli 10-bit, ale niestety najczęściej jest to nieprawdziwe 10-bit, czyli właśnie 8-bit + FRC. Specyfikację monitora najlepiej sprawdzić na stronie internetowej producenta.
    • Panel OLED – aktualnie najlepszy typ panelu monitora do pracy z kolorowaniem filmów, bo OLED zapewnia prawie nieskończony kontrast i głęboką czerń, ponieważ nie wymaga podświetlenia. Kolory są bardzo żywe, a kąty widzenia bardzo szerokie. Jeżeli jednak nie masz budżetu na monitor OLED to zainteresuj się Mini-LED lub IPS.
    • Współczynnik kontrastu – im większy współczynnik kontrastu. Taki monitor powinien mieć współczynnik kontrastu wynoszący co najmniej 1000:1. Panele OLED mają „nieskończony” kontrast, ponieważ w ich przypadku czerń jest prawdziwie czarna, dlatego między inny z tego powodu są doskonałe do pracy z kolorem w filmie.
    • Port HDMI lub SDI – monitor referencyjny musi posiadać wejście HDMI lub SDI, ponieważ taki monitor podłączany jest przez kartę wideo, a nie bezpośrednio do komputera (czyli karty graficznej).
    • Rozdzielczość monitora – w przypadku monitora referencyjnego jego rozdzielczość niema absolutnie żadnego znaczenia, ponieważ na takim monitorze wyświetla się tylko podgląd z programu do montażu. Z tego też powodu większość profesjonalnych monitorów referencyjnych ma rozdzielczość full HD (1920 x 1080 px).
    • Wielkość ekranu – dobór wielkość monitora referencyjnego to sprawa indywidualna. Niektórzy wolą mniejsze ekrany, inni większe. 24 cale powinny w zupełności wystarczyć, a złotym środkiem jest 27 cali.
    • Błyszczący panel – monitor referencyjny powinien mieć panel błyszczący, nie matowy, ponieważ matowy negatywnie wpływa na odbiór obrazu, tj. może powodować przekłamywanie obrazu i przede wszystkim obraz traci na szczegółowości, co w korekcji kolorów jest bardzo ważne (kolorysta musi widzieć tekstury, szum, bo kolor to również te elementy). Z monitorem referencyjnym pracuje się w ciemnym pomieszczeniu, więc nie musisz się przejmować refleksami, ponieważ w taki środowisku one zwyczajnie nie występują.

    Co to jest kalibracja sprzętowa w monitorze referencyjnym?

    Kalibracja sprzętowa monitora referencyjnego to proces dostosowywania ustawień wewnętrznych monitora w celu osiągnięcia dokładnego odwzorowania kolorów i tonów. W odróżnieniu od kalibracji oprogramowaniem, która polega na dostosowywaniu sygnału wyjściowego z komputera, kalibracja sprzętowa wpływa bezpośrednio na sposób, w jaki monitor przetwarza i wyświetla obraz. Monitor referencyjny powinien być skalibrowany do standardu, czyli do Rec.709 Gamma 2.4, 100 nitów jasności i 6500K temperatury barwowej.

    Co to jest karta wideo?

    Karta wideo (np. Blackmagic DeckLink) to urządzenie, które wysyła czysty sygnał wideo na monitor referencyjny, czyli pomija udział systemu operacyjnego, karty graficznej i programu do montażu wideo w zarządzaniu kolorem i interpretacji sygnału, dzięki czemu monitor wyświetla dokładnie to co zarejestrował sensor kamery na planie zdjęciowym w Rec.709 Gamma 2.4.

    Jaki monitor do postprodukcji wideo wybrać?

    Monitor referencyjny jest kluczowy w pracy z kolorem w postprodukcji wideo, gdyż zapewnia wierność i spójność kolorów. Dzięki precyzyjnej kalibracji sprzętowej, taki monitor odwzorowuje kolory zgodnie z branżowymi standardami (np. Rec.709 Gamma 2.4). Oferują one pokrycie przestrzeni kolorów Rec.709, głębię kolorów z 10-bitowym panelem (lub 8-bit + FRC jako alternatywa budżetowa) i możliwość skalibrowania do standardu Rec.709. Panel OLED jest zalecany dla najlepszego kontrastu i głębi kolorów. Ważne jest też posiadanie wejścia HDMI lub SDI, ponieważ monitor referencyjny powinien być podłączany do karty wideo, a nie bezpośrednio do komputera. Rozdzielczość i wielkość ekranu monitora referencyjnego są kwestiami indywidualnymi i nie mają większego znaczenia. Kluczową rolę pełni kalibracja sprzętowa, która dostosowuje ustawienia wewnętrzne monitora do dokładnego odwzorowania kolorów i tonów, omijając system operacyjny i kartę graficzną.