Nagrywanie filmów aparatem może być równie efektowne co za pomocą kamery. Zanim jednak zajmiesz się filmowaniem, warto, byś poznał kilka najważniejszych zasad nagrywania filmów aparatem. Wielkość matrycy, wybór obiektywów, ustawienia aparatu pod filmowanie czy metody nagrywania obrazu to tylko niektóre z nich. Równie ważny jest dźwięk. Wyraźny i czysty dźwięk w największym stopniu zależy od mikrofonu, którego użyjesz do nagrywania. Jaki rodzaj mikrofonu wybrać i czym różnią się poszczególne rodzaje?
Mikrofon krawatowy
Mikrofon krawatowy, czyli tak zwana “pchełka” to najmniejszy z typów mikrofonów. Przypina się go np. do klapy marynarki, do kołnierza lub przykleja do ciała pod koszulką. Mikrofony krawatowe można używać z bezprzewodowymi mikroportami, co jest ich wielką zaletą. Dzięki temu bezpośrednio do aparatu możesz podłączyć odbiornik, a do nadajnika mikrofon krawatowy.
Mikrofon krawatowy to mikrofon pojemnościowy dookólny – zbiera wszystko, co znajduje się dookoła. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest to, że niezależnie od tego w jaki sposób osoba wypowiadająca się ułoży głowę, to mikrofon doskonale zbierze jej głos. Jednak to co jest zaletą takiego mikrofonu, może być także jednocześnie jego wadą – ponieważ nagrywa wszystko dookoła, to sprawdzi się najlepiej w cichym otoczeniu, bez wiatru, echa i szumów.
Mikrofon kierunkowy nakamerowy
Mikrofon kierunkowy zbiera to, co ma przed sobą, z kierunku, w który jest wycelowany. Stąd jego nazwa – shotgun mic. Można przyczepić go na tzw. gorącą lub zimną stopkę bezpośrednio na aparat.
Jeżeli chcesz z takiego mikrofonu wycisnąć możliwie najlepszą jakość, to źródło dźwięku powinno znaleźć się jak najbliżej. Ten typ mikrofonu został doskonale przyjęty przez youtuberów czy vlogerów. Do takiego mikrofonu można dokupić również długi kabel i postawić go np. na statywie czy powiesić na tyczce nad głową. W takiej konfiguracji imituje on mikrofon typu boom.
Mikrofon typu boom
Boom również jest mikrofonem kierunkowym typu shotgun. Ten typ mikrofonu został stworzony z założeniem używania ich na tyczce, czyli boomie właśnie. Mikrofon boom z reguły umieszczony jest poza kadrem, nad mówiącą postacią lub innym źródłem dźwięku. To najpopularniejsza metoda zbierania dźwięku na planach filmowych. W warunkach studyjnych taki boom mic przyczepiany jest najczęściej do statywu.
Audiorejestrator
Nie jest to mikrofon, za to można do niego podpiąć każdy z wymienionych wyżej mikrofonów i w ten sposób produkować audio możliwie najlepszej jakości. Popularną praktyką jest podłączenie do niego mikrofonu krawatowego.
Większość aparatów ma bardzo niskiej jakości przetworniki i nawet jeśli podłączysz do niego drogi i doskonałej jakości mikrofon, nie zagwarantuje Ci to dobrej jakości dźwięku. Jednak podłączenie mikrofonu pod dedykowany interfejs lub audiorejestrator znacznie podnosi jakość dźwięku – takie urządzenia mają przetworniki o znacznie większych możliwościach i zostały stworzone z myślą o nagrywaniu i przetwarzaniu dźwięku. Audiorejestratory często mają wbudowany mikrofon, nawet stereo. Dzięki temu w wyjątkowych okolicznościach można z niego korzystać jak z mikrofonu, np. na statywie czy na stopce aparatu.
Jaki mikrofon do nagrywania filmów wybrać?
Najważniejsze jest to, aby dobrać mikrofon pod swoje potrzeby. Nagrywasz dużo wywiadów? Zainwestuj w mikroporty albo dobrego booma. Nagrywasz filmy na YouTube i vlogujesz? Tutaj lepiej sprawdzi się nakamerowy shotgun. Umiejętne korzystanie z prawidłowo dopasowanego sprzętu zapewni Ci dobrej jakości audio, a dźwięk w filmie często jest ważniejszy niż samo video.
Prowadzę szkolenia i warsztaty z nagrywania, montażu i obróbki kolorystycznej filmów. Produkuję filmy marketingowe dla firm i nie tylko. Zamów niezobowiązującą wycenę. Napisz do mnie!