Rola oświetlenia w filmowaniu i fotografii wydaje się być oczywista – bez światła nie ma szans na udane ujęcia filmowe czy zdjęcia. Niby łatwa sprawa, prawda? Rzeczywistość pokazuje jednak, że jest to jeden z najtrudniejszych elementów produkcyjnych do opanowania. Aby umieć dobrze pracować ze światłem, trzeba rozumieć jak ono działa. Każde zdjęcie czy ujęcie filmowe powstaje przecież właśnie ze światła. Kiedy za oknem jest jasno i słonecznie, więc myślisz sobie, że to idealne warunki do nagrywania filmów czy robienia zdjęć, to koniecznie przeczytaj ten artykuł.
Jak pracować ze światłem dziennym?
Światło dzienne to światło zastane. Zdecydowanie jest to największy sprzymierzeńca każdego zdjęcia i filmu. Wychodząc bowiem na zewnątrz w świetle dziennym, widzisz świat dokładnie takim, jaki jest. Tak samo będzie wyglądać w obiektywie. Naturalne światło dzienne może jednak również przysparzać pewnych kłopotów, bo nie mamy nad nim żadnej kontroli.
Największy błąd początkujących fotografów i filmowców
Największym błędem jaki popełniają początkujący filmowcy i fotografowie jest przekonanie, że bezchmurny i słoneczny dzień idealnie nadaje się filmowania i robienia zdjęć. Prawda jest jednak taka, że są to możliwie najgorsze warunki oświetleniowe. Dlaczego?
- takie światło jest ostre i nie jest rozproszone, czyli tworzy wyraźne, brzydkie cienie o ostrych krawędziach, a skóra wygląda niekorzystnie,
- takie światło świeci od góry i na twarzy osoby występującej przed obiektywem tworzy charakterystyczne, brzydkie cienie w postaci półksiężyców, czyli tzw. oczy szopa pracza (z ang. racoon eyes),
- takie światło ma brzydką temperaturę barwową (filmowane obiekty są zażółcone).
Najlepsze światło do zdjęć i filmowania w środku dnia
Najlepsze światło zastane dzienne do filmów i fotografii jest podczas pochmurnego, szarego dnia, ale jasnego dnia. Wtedy takie światło jest miękkie, rozproszone i ma odpowiednią temperaturę barwową, czyli jest białe. Podczas takiego dnia chmury tworzą naturalny, ogromny softbox, czyli skutecznie dyfuzują światło. Często nawet w studio trudno osiągnąć tak samo rewelacyjne efekty.
Najlepsza pora dnia na zdjęcia i filmowanie w świetle dziennym
Najlepsze światło zastane do filmowania i robienia zdjęć na zewnątrz występuje zaledwie dwa razy podczas każdego dnia. Jest to:
- Złota godzina (z ang. golden hour) – zaczyna się na chwilę przed wchodem i zachodem słońca,
- Niebieska godzina (z ang. blue hour) – zaczyna się na chwilę przed poranną złotą godziną i na chwilę po wieczornej złotej godzinie.
Dlaczego akurat te momenty zapewniają najlepsze światło podczas każdej doby? Głównie chodzi o umiejscowienie źródła światła, czyli słońca – o tych porach dnia słońce jest nisko, a więc kąt padania światła jest idealny, ponieważ Twój obiekt będzie oświetlony od boku (w przeciwieństwie do środka dnia, kiedy słońce świeci od góry). Taka pozycja źródła światła sprawi, że cienie np. na twarzy osoby występującej w kadrze rozłożą się przyjemnie dla oka, a sama osoba będzie wyglądała atrakcyjnie. Powstaną atrakcyjne i profesjonalnie wyglądające światłocienie. Taki kąt padania światła pozwala też profesjonalnie pracować ze światłem, czyli nagrywać ujęcia od ciemnej strony filmowanego obiektu czy pod światło. To jest ten moment, kiedy światło dosłownie rysuje obrazek i tworzy pożądaną przez każdego głębię i trójwymiarowość obrazu. Ponadto przez to, że słońce jest nisko, to światło jest miękkie i rozproszone, a więc idealne do pracy z aparatem czy kamerą. A kolory? Są przepiękne, pomarańczowo-złote o wschodzie i zachodzie słońca, i biało-niebieskie w niebieskiej godzinie. Takie barwy idealnie współpracują z każdym kolorem skóry, przyrodą i miastem.
Światło dzienne zastane w filmie i fotografii
Bezwzględnie unikaj nagrywania w okolicach południa, gdy słońce jest bardzo wysoko i świeci mocnym, bardzo ostrym światłem. Z kolei w środku dnia korzystaj z pochmurnych i szarych dni. Natomiast jeżeli planujesz sesję zdjęciową czy nagrania filmowe z wyprzedzeniem, to korzystaj ze wschodu słońca oraz ze złotej i niebieskiej godziny. Te trzy pory dnia są najlepszymi przyjaciółmi każdego fotografa i filmowca.
Prowadzę szkolenia i warsztaty z nagrywania, montażu i obróbki kolorystycznej filmów. Produkuję filmy marketingowe dla firm i nie tylko. Zamów niezobowiązującą wycenę. Napisz do mnie!