5 cech dobrego call to action, czyli jak skutecznie wzywać do akcji swoich potencjalnych klientów?

Jednym z najważniejszych pojęć marketingowych jest call to action (CTA), czyli tzw. wezwanie do akcji. Dlaczego zatem ten istotny element jest tak często ignorowany? Dlatego, że utalentowani graficy, którzy tworzą świetne grafiki reklamowe, czy copywriterzy piszący naprawdę dobre teksty, nie posiadają odpowiedniej wiedzy marketingowej i w rezultacie ich kreacje, mimo że piękne, nie prowadzą do realizacji założeń biznesowych. Praktycznie każdy model wywierania wpływu mówi o tym, że kreacja musi być okraszona CTA. Oczywistym wydaje się być, że każdy komunikat marketingowy nawołuje do wykonania akcji, np. dokonania zakupu, przejścia na stronę internetową czy wypełnienia formularza. Rzeczywistość jest jednak inna. Jeżeli nie wezwiesz do akcji, to Twoi odbiorcy prawdopodobnie tej akcji nie wykonają.

Jak projektować skuteczne call to action?

Zaprojektowanie skutecznego wezwania do akcji nie jest skomplikowane. Wystarczy, że poznasz podstawowe zasady projektowania CTA i będziesz je sumiennie stosować, co zwiększy skuteczność Twoich działań marketingowych w Internecie.

1. Musi się wyróżniać

Call to action to z reguły przycisk, dlatego zadbaj o to, aby zawsze kolorystycznie kontrastował z tłem, na którym się znajduje. Nie możesz dopuścić do sytuacji, w której odbiorca Twojego komunikatu marketingowego jest zainteresowany ofertą, a nie wie co zrobić, aby z niej skorzystać. W przypadku przycisku najlepiej nadać mu unikalny kolor, czyli taki przeznaczony tylko dla niego. Natomiast w przypadku tekstu sprawdzonym rozwiązaniem jest pogrubienie lub podkreślenie fragmentu wzywającego do akcji.

2. Musi być precyzyjne

Kluczowym elementem call to action jest krótka fraza, czyli napis, który mówi odbiorcom co dokładnie muszą wykonać, aby skorzystać z szeroko rozumianej oferty. Jednak bardziej skuteczne wezwania do akcji od razu wyjaśniają co się wydarzy lub jaki jest konkretny cel pożądanej przez Ciebie akcji. Dotyczy to głównie przycisków. Dlatego zamiast na przycisku umieszczać Dowiedz się więcej, umieść Dowiedz się więcej o marketingu internetowym lub zamiast Wyślij zgłoszenie umieść Wyślij zgłoszenie, aby uzyskać odszkodowanie lub zamiast Pobierz, umieść Pobierz darmowy kurs. Wezwanie do akcji bardziej skoncentrowane na odbiorcy jest skuteczniejsze. W przypadku kampanii reklamowych precyzyjne komunikaty znacznie obniżą jej koszty, bo reklamy są klikane tylko przez odbiorców, którzy są pewni swojej decyzji.

3. Musi znajdować się nad linią przewijania strony

Above the fold to inaczej strefa nad linią przewijania strony, czyli miejsce w witrynie internetowej, które widoczne jest od razu, bez konieczności przewijania jej w dół, czyli tzw. below the fold. Jako właściciel strony www pewnie jesteś przekonany, że Twoi użytkownicy zawsze ją “skrolują”. Rzeczywistość bywa jednak brutalna. Pod linię załamania strony przechodzi około 75% użytkowników, jeszcze niżej około 50%, a dalej… Dotyczy to głównie stron sprzedażowych, landing pages czy sklepów internetowych. Twoje call to action zawsze musi znaleźć się nad linią przewijania strony. Nie zapominaj jednak, że użytkownicy Internetu posiadają różnej wielkości monitory, dlatego znajdź optymalne miejsce dla swojego CTA.

4. Musi być jedynakiem

Strona lądowania, karta produktowa czy oferta muszą być zaprojektowane pod jeden, konkretny cel. Dlatego jedna strona musi posiadać jedno wezwanie do akcji. W przypadku, kiedy odbiorca spotka się ze stroną, która ma wiele CTA, to najprawdopodobniej opuści ją bez wykonania akcji.

5. Musi być szczere

Twoje wezwania do akcji nie mogą kłamać. Jeżeli generujesz ruch przy pomocy Facebook Ads czy Google AdWords, to CTA, które namawia odbiorców do kliknięcia, musi dotrzymać złożonej w treści reklamy obietnicy. To samo dotyczy wszelkich ofert, stron lądowania, promocji, czyli wszystkich miejsc, w których należy stosować call to action. Jeżeli Twój potencjalny klient poczuje się oszukany, to już do Ciebie nie wróci i wszystkie kolejne – nawet najlepiej zaprojektowane – komunikaty marketingowe nie będą na niego działać, a Twoja marka w jego oczach będzie już spalona.

Kreuj mądrze i zarabiaj więcej

Zaprojektowanie dobrze działającego call to action nie jest sztuką trudną. Na podstawie powyższych porad przygotuj checklistę i odhaczając kolejne punkty twórz skuteczne kreacje i teksty. Dobrze skrojone CTA pozwoli Tobie generować więcej wartościowych konwersji, a tym samym zarabiać więcej. Nie zapominaj jednak, że wezwanie do akcji, to tylko jeden z kilku niezbędnych elementów prawidłowo zaprojektowanej kreacji marketingowej, ale o tym w innych wpisach na tym blogu.

1x1.trans - 5 cech dobrego call to action, czyli jak skutecznie wzywać do akcji swoich potencjalnych klientów?
Igor Podgórski

Cześć! Jestem konsultantem marketingowym do wynajęcia. Współpracuję z markami w zakresie produkcji wideo do Internetu. Pomagam firmom budować silne marki.

Skupiam się w nowoczesnych formach komunikacji marketingowej, takich jak wideo marketing i marketing w mediach społecznościowych.

Dowiedz się jak mogę Ci pomóc…

2018-02-13T19:12:29+00:00