Czy Twoja marka potrzebuje public relations?

Odkryjmy public relations na nowo. Może się wydawać, że wszystko zostało już na ten temat powiedziane w artykułach, na blogach branżowych czy na konferencjach. Coraz częściej jednak wykorzystujemy termin e-PR, którego istota być może opiera się na stuletnim modelu, ale dzięki nowym narzędziom, jego forma i intensywność ulega stałemu rozwojowi. Nowe technologie pozwalają lepiej dostosowywać działania PR-owe, skutecznie je monitorować i dywersyfikować, ale nie ulega wątpliwości, że trzeba za nimi nadążać i umieć wybierać to, co jest rzeczywiście wartościowe.

Czym jest public relations i jak je rozumieć?

PR ma wiele definicji, lecz znaczenie tego pojęcia zawsze opiera się o relację marki z jej otoczeniem. To opinie i wyobrażenie odbiorców na temat Twojej działalności.

„Praktyczne działania w public relations to planowy i nieustanny wysiłek, aby stworzyć i utrzymać dobrą reputację przedsiębiorstwa oraz wzajemne zrozumienie między instytucją a odbiorcami jej działań.” Źródło: Sam Black, Public relations, Oficyna Ekonomiczna, 2003, s. 14

Komunikację należy rozumieć jako budowanie wizerunku danej marki, czego efektem powinno być zrozumienie pomiędzy marką, a jej potencjalnym klientem. Czyli zadaniem osoby odpowiedzialnej za PR jest sprawić, aby marka była postrzegana tak, jak chcesz aby była postrzegana. Dobrze skrojone działania wizerunkowe wspomagają rozpoznawalność i wzbudzają zaufanie potencjalnych klientów do Twojej marki, a im bardziej znany jesteś i im większe wzbudzasz zaufanie, tym lepszą sprzedaż będziesz generować. Jestem przekonany, że często dokonałeś decyzji zakupowej tylko na podstawie faktu, że o jednej marce słyszałeś, a o drugiej nie.

Przed rozpoczęciem działania z internetowym public relations, zacznij od zdefiniowania swojego otoczenia konkurencyjnego, czyli wypisz swoje silne i słabe strony, wyznacz grupy docelowe i określ, które z nich mają szansę wejść w interakcję z Twoimi komunikatami, aby z biegiem czasu z obserwatora dojrzeć do roli klienta, fana, a na końcu ambasadora Twojej marki.

Przykładowe narzędzia i działania, które wspomogą Twój e-PR

Internet zapewnia pokaźne spektrum narzędzi i daje mnóstwo możliwości, które możesz wykorzystać do budowania swojej relacji z otoczeniem internetowym. Era komunikacji dwukierunkowej pozwala na czynną interakcję z Twoimi odbiorcami, dzięki czemu mogą oni poczuć, że przynależą do wyjątkowej społeczności. Z czego zatem korzystać?

Blog, czyli content marketing dla Twojej marki

Blog to narzędzie, które wbrew wyobrażeniu wielu przedsiębiorców nie jest już tylko internetowym pamiętnikiem. Dziś jest to edukacyjne i opiniotwórcze medium, nierzadko prowadzone przez najlepszych branżowych specjalistów. Jeżeli jako ekspert lub lider opinii w swojej dziedzinie, będziesz sumiennie prowadził bloga firmowego, to z upływem czasu efekty jego funkcjonowania odczujesz w wynikach finansowych swojego biznesu.

O ciekawej i wartościowej marce się mówi. Jednym z pożądanych efektów Twoich działań będą opinie blogerów i serwisów informacyjnych, co jest naturalną kolejną rzeczy. Niezależne media opiniotwórcze wspomogą Twoją wiarygodność, a marka nabierze splendoru.

Social Media, czyli budowanie społeczności wokół marki

Media społecznościowe to dzisiaj najpopularniejszy kanał komunikacji z otoczeniem. Głównie za sprawą możliwości otrzymywania natychmiastowego feedbacku i nawiązania dialogu z odbiorcami Twoich komunikatów marketingowych. Należy jednak pamiętać, że komunikacja dwukierunkowa, to również szansa na niechciany czarny PR, dlatego interakcja musi zostać nawiązana w rozsądny i umiejętny sposób. Za marką nie stoją tylko pięknie opakowane produkty, ale również ludzie, lifestyle i wartości, z którymi Twoja społeczność może się utożsamić, a nawet się nimi chwalić. Dobrze prowadzony e-PR w mediach społecznościowych sprawi, że pozyskasz rzeszę ambasadorów marki. Wachlarz możliwości jest naprawdę obszerny. Mamy dziś Facebooka, Twittera, YouTube’a, Instagram, Snapchat, Pinterest i wiele innych. Nie oznacza to oczywiście, że musisz korzystać ze wszystkich tych kanałów komunikacji. Twoja marka powinna pojawiać się tam, gdzie przebywa jej grupa docelowa. Nie zapominaj jednak o kryzysach. Social Media mają niezwykle potężny mechanizm wirusowy, więc jeżeli klient ma negatywne wspomnienia związane z Twoją marką, nawet jeżeli nie zawiniłeś, to konsekwencje mogą się za Tobą długo ciągnąć, a Ty nawet nie będziesz o tym wiedzieć. Dlatego korzystaj z narzędzi, które monitorują sieć i powiadamiają Cię, kiedy nazwa Twojej marki zostanie przez kogoś wspomniana. Szybka reakcja na kryzysy i skuteczne przeciwdziałanie, to bardzo ważny element PR. Nie dopuszczaj do tego, aby negatywnie mówiono o Twojej marce.

Newsletter, czyli Twój internetowy biuletyn

Skoro już prowadzisz bloga, to dlaczego by nie powiadamiać czytelników o nowych wpisach przy pomocy wiadomości e-mail? Organizujesz konkurs, promocję, czy konferencję? Niech Twoje najbliższe otoczenie się o tym dowie. Każda osoba, która świadomie i samodzielnie podała Ci swój adres e-mail jest chętna, aby otrzymywać wartościowe treści. Dlatego pamiętaj, aby umieścić formularze zapisu do newslettera na stronie internetowej, ale też i na blogu. Dbaj o swoich klientów, ponieważ to oni są Twoją idealną grupą docelową i powinni odbierać Twoją markę w samych superlatywach.

Wideo marketing, czyli pokaż się od najlepszej strony

Większość ludzi to wzrokowcy, a wideo w marketingu nie jest już tylko trendem, lecz koniecznością. YouTube jest drugą na świecie wyszukiwarką contentu, więc dlaczego miałoby Cię na nim nie być? Wideo to potężny nośnik przekazów marketingowych. Za jego pomocą jesteś w stanie zakomunikować wszystko i pokazać ludzkie oblicze swojego biznesu, co pozytywnie wpływa na Twój wizerunek. Ponadto dzięki filmom możesz dotrzeć z komunikatem do tej części Twojej grupy docelowej, która nie interesuje się contentem pisanym.

Publikacje zewnętrzne, czyli komunikacja z otoczeniem branżowym

Powszechną i skuteczną praktyką jest gościnne udzielanie się na portalach, blogach czy w magazynach branżowych. Prowadzisz biznes, w którym sprzedajesz foteliki samochodowe dla dzieci? Napisz gościnny artykuł na poczytny blog przeznaczony dla świeżo upieczonych mam, w którym opowiedz o tym w jaki sposób należy dobrać taki fotelik. Sprzedajesz w Internecie konsole do gier? Napisz tekst o tym jaki telewizor i głośniki kupić do konsoli, aby rozrywka była możliwie najprzyjemniejsza. Pokazując się w branży, staniesz się rozpoznawalny i postrzegany jako ekspert, a Twoja marka zacznie być kojarzona z rzetelnością i autorytetem branżowym.

Konkursy, czyli zaproszenie publiczności do rozmowy na Twój temat

Organizuj konkursy, najlepiej te viralowe, czyli takie, które mają potencjał wirusowy. Pamiętaj, że ludzie mają przyjaciół w podobnym wieku, o podobnych zainteresowaniach i posiadających podobny styl życia, więc dotrzesz do swojej grupy docelowej. Żeby konkurs był skuteczny i aby spełnił swoją PR-ową rolę, powinien komunikować Twoją misję i wizję, np. jeżeli sprzedajesz buty do biegania, to zorganizuj konkurs oparty o możliwości aplikacji mobilnej do biegania. Biegacze będą między sobą rywalizować, będą się zapraszać do konkursu, a ich środowisko (blogi, fora, grupy dyskusyjne, itd.) zacznie głośno mówić o konkursie, czyli o Twojej marce.

Marka musi i powinna dbać o pozytywne relacje ze swoim otoczeniem

Public relations to ciągle najskuteczniejsza metoda na budowanie świadomości Twojej marki w jej otoczeniu marketingowym. Pomaga w kreowaniu zaufania, autorytetu i stawia Ciebie w pozycji eksperta branżowego, a te wszystkie aspekty mają doraźny wpływ na Twoje cele biznesowe. Dzisiejszy rynek narzędzi do marketingu pomaga mierzyć efekty i skuteczność działań e-PR oraz prowadzić je na wielu płaszczyznach jednocześnie. Jednak nadmiar możliwości może być tak samo szkodliwy jak ich brak. Branża zapewnia usługi agencji marketingowych i specjalistów, którzy pomogą Tobie dobrać i obsłużyć optymalne narzędzia. Nigdy wcześniej nie było ich tak dużo, dlatego jako marka możesz zgubić się w gąszczu wszystkich dostępnych i dobrze wypromowanych rozwiązań. Jednakże z obsługą wielu z nich poradzisz sobie samodzielnie.

1x1.trans - Czy Twoja marka potrzebuje public relations?
Igor Podgórski

Cześć! Jestem konsultantem marketingowym do wynajęcia. Współpracuję z markami w zakresie produkcji wideo do Internetu. Pomagam firmom budować silne marki.

Skupiam się w nowoczesnych formach komunikacji marketingowej, takich jak wideo marketing i marketing w mediach społecznościowych.

Dowiedz się jak mogę Ci pomóc…

2018-02-16T23:52:21+00:00