Dążenie do coraz lepszego i bardziej kinowego wyglądu filmów to cel wielu twórców, nawet amatorów. W osiągnięciu tego celu niezbędne jest ciągłe doszkalanie w zakresie obsługi sprzętu, umiejętności i pracy nad materiałem w postprodukcji. Jeżeli zależy ci kinowym wyglądzie swoich wideo przyda ci się wiedza na temat obiektywów anamorficznych.
Czym jest obiektyw anamorficzny i jak działa?
Obiektyw anamorficzny to taki, który zniekształca obraz uzyskiwany dzięki tradycyjnej sferycznej soczewce poprzez wbudowany w soczewkę anamorficzny element (dodatkowe anamorficzne szkło). Z tego powodu obiektywy te są znacznie cięższe i niestety droższe od tradycyjnych sferycznych obiektywów. W filmie zniekształcenie to polega na panoramicznej rejestracji obrazu w proporcji odpowiadającej innemu typowi obrazu (nie panoramicznemu). Oznacza to, że matryca rejestruje w poziomie szerszy obraz i niejako ścieśniony. Na późniejszym etapie (w postprodukcji, lub podczas emisji) aparat, kamera lub wyświetlacz rozciąga obraz do tradycyjnych rozmiarów. W ten sposób uzyskuje się proporcje obrazu, które charakterystyczne są dla produkcji kinowych, czyli 2.39:1.
Jakie efekty zapewniają obiektywy anamorficzne?
Jest kilka sposobów, aby Twój film wyglądał bardziej kinowo. Jedną z podstawowych kwestii jest umiejętność ustawienia odpowiednich parametrów klatkażu i migawki. Nic jednak nie da takiego wrażenia kinowego stylu wideo, jak zastosowanie anamorficznego obiektywu. Dzięki takiemu rodzajowi obiektywu możesz uzyskać wyjątkowe efekty, które z pewnością kojarzysz z wielu znanych produkcji filmowych. Nagranie takie, poza szerokim kątem widzenia, charakteryzuje się rozmytymi krawędziami kadru i ostrością w jego środkowej części. Poza tym, ze względu na obecność dodatkowego anamorficznego (zniekształcającego) szkła w obiektywie, w ujęciach pojawiają się dodatkowe, szerokie blaski światła, tzw. efekt flary. Obiektyw anamorficzny pozwala też uzyskać wyjątkowo piękny, miękki i „pionowy” efekt bokeh.
Ograniczenia obiektywów anamorficznych
Obiektyw anamorficzny ma też kilka wad, o których warto wiedzieć. Zazwyczaj jest cięższy i droższy od standardowych obiektywów, gdyż de facto posiada dwie soczewki – zwykłą i zniekształcającą. Często więc twórcy decydują się jedynie na wynajem tego sprzętu, kiedy planują nagrania w konkretnym stylu.
Obiektywy anamorficzne to obiektywy filmowe, czyli są w pełni manualne (nie posiadają autofocusa), więc wymagają od operatora odpowiednich umiejętności. Jeżeli chodzi o wyzwania, jakie stawia przed filmowcem obiektyw anamorficzny to jest to konieczność umiejętnego panowania nad flarą. Jeżeli w swoim zamyśle nie masz uzyskania wyrazistych rozbłysków świetlnych, musisz tak kadrować i operować światłem w kadrze, aby flara nie zdominowała ujęcia. Poza tym obiektywy te co do zasady charakteryzują się mniejszą ostrością i czystością obrazu. Zwłaszcza podczas ruchu kamery, musisz uważać na obiekt, który chcesz zachować w największej ostrości.
Czy warto kupić obiektyw anamorficzny?
Obiektywy anamorficzne pozwalają uzyskać nagranie w filmowym stylu, czego nie zapewni żaden inny obiektyw. Znając wady i zalety obiektywów anamorficznych będziesz w stanie podjąć decyzję czy taki sprzęt jest dla ciebie. Zdecydowanie warto zajrzeć do lokalnej wypożyczalni sprzętu filmowego, wypożyczyć taki obiektyw na kilka dni i przetestować jego możliwości.
Prowadzę szkolenia i warsztaty z nagrywania, montażu i obróbki kolorystycznej filmów. Produkuję filmy marketingowe dla firm i nie tylko. Zamów niezobowiązującą wycenę. Napisz do mnie!