Zakładasz firmę lub tworzysz nową markę albo produkt? STOP! Nie zapomnij o poprawnym namingu!

Marek ma firmę, nie od dzisiaj. W celu dywersyfikacji kanałów zarobkowych, postanowił rozszerzyć działalność o sprzedaż grupy produktów, które nie są ściśle powiązane z jego aktualną marką. Rozwiązanie? Nowa marka.

Kiedy dziecko przychodzi na świat, rodzice na długo przed narodzinami wiedzą, jakie imię nadać swojemu potomkowi. Czasami jednak, jak ujrzą swoją pociechę zmieniają zdanie, ponieważ czują, że wcześniej zaplanowane imię nie pasuje do zachowania, czy wyglądu noworodka.
Podobnie jest z marką. Biznes to rozwiązywanie problemów swoich klientów. Najpierw dostrzegasz problem, a następnie kreujesz produkt, który ten problem rozwiąże – nigdy na odwrót.

Aby tchnąć życie w nową markę, Marek musi nadać jej nazwę, czyli zastosować tak zwany naming.
Czym jest naming? Jest to jeden z pierwszych etapów brandingu, czyli nadanie nazwy firmie, marce, produktowi, etc.

Złote zasady namingu

Nazwa musi być:

  1. łatwa do zapamiętania
  2. łatwa w wymowie
  3. łatwa w zapisie – przy dyktowaniu odbiorca nie może mieć problemu z jej zapisem
  4. ładnie brzmiąca (wpadająca w ucho)
  5. wyróżniająca się – ma być oryginalna, ale jednocześnie musi określać naszą firmę oraz zakres jej działalności
  6. bezpieczna – naszą firmę można zarejestrować pod tą nazwą w sądzie rejestrowym
  7. na własność – nazwę naszej marki/produktu można zarejestrować w urzędzie patentowym
  8. dostępna u rejestratora domen – nic nam po świetnej nazwie, jeżeli najważniejsze domeny, czyli pl i com są niedostępne
  9. dopasowana – zgodna z misją i wizją firmy
  10. ponadczasowa – trendy i moda ulegają zmianie, a biznes nieustannie się rozwija – nazwa musi przetrwać próbę czasu

Nazwa nie powinna:

  1. być dwuznaczna
  2. wywoływać negatywnych emocji
  3. mieć odpowiedników w branży – np. otwierasz sklep internetowy z foto wydrukami, więc musisz się wyróżnić na tle wszystkich fotodruk, fotowydruki, fotowydruki24, fotodrukowo, drukujemyfoty i tak w nieskończoność…
  4. wprowadzać klientów w błąd – nazwa nie może sugerować, że nasza firma/marka zajmuję się czymś, czym w rzeczywistości się nie zajmuje
  5. mieć anglojęzycznych odpowiedników, które oznaczają coś niepożądanego

Korzystając z powyższych porad Marek urodzi poprawnie nazwaną markę. 😉

1x1.trans - Zakładasz firmę lub tworzysz nową markę albo produkt? STOP! Nie zapomnij o poprawnym namingu!
Igor Podgórski

Cześć! Jestem konsultantem marketingowym do wynajęcia. Współpracuję z markami w zakresie produkcji wideo do Internetu. Pomagam firmom budować silne marki.

Skupiam się w nowoczesnych formach komunikacji marketingowej, takich jak wideo marketing i marketing w mediach społecznościowych.

Dowiedz się jak mogę Ci pomóc…

2018-02-21T22:45:39+00:00