Jak w social media mówić do zagranicznych klientów?

Obecność w mediach społecznościowych jest właściwie niezbędna w dzisiejszych czasach. Dzięki temu nie tylko tworzysz nowe kanały komunikacji, docierasz do użytkowników o konkretnych preferencjach, ale i możesz reagować w czasie rzeczywistym na ich zapytania czy reakcje na Twoje działania marketingowe. O czym powinno się pamiętać, korzystając z social media do komunikacji z klientami z zagranicy?

Poniżej prezentujemy kilka obszarów, które warto uwzględnić w strategii komunikacji marki w mediach społecznościowych w przypadku promowania jej na zagranicznych rynkach.

Określenie medium społecznościowych i odbiorców Twojej komunikacji marketingowej

Na początek warto się zastanowić który serwis społeczniościowy będzie odpowiedni, jeśli planujesz ekspansję zagraniczną swojej firmy. O ile np. Facebook będzie odpowiedni dla użytkowników z Europy, o tyle w przypadku Rosji i krajów rosyjskojęzycznych zdecydowanie lepszym wyborem okaże się VKontakte.

Kolejna kwestia to język – jeżeli kierujesz swoją komunikację do pracowników korporacji w Europie, możesz zdecydować się na utworzenie jednego fanpage’a lub profilu, który będziesz prowadzić w języku angielskim. Jeśli jednak Twoja grupa docelowa jest zróżnicowana, a bardziej efektywna okaże się komunikacja w językach rodzimych Twoich odbiorców, wówczas lepszym rozwiązaniem będzie rozważenie utworzenia osobnych stron, realizujących odrębną strategię marketingową.

Prowadzenie fanpage i innych profili marki w języku obcym

Kiedy już zdefiniujesz powyższe kwestie, należy się zastanowić kto i w jaki sposób będzie prowadził profil marki w języku obcym. Z pewnością powinna być to osoba znająca specyfikę promocji w social media i dany język – w końcu należy na bieżąco prowadzić komunikację z odbiorcami, odpowiadać na ich komentarze czy przesłane wiadomości. Co jednak z treściami? Czy będą to posty w formie dokładnego tłumaczenia z polskiego na ukraiński (jeśli akurat planujemy promocję do odbiorców na Ukrainie) czy zupełnie nowe treści, tworzone w oparciu o lokalne źródła i uwzględniające specyfikę kulturową? Oczywiście, można też łączyć te obie metody i poprzez testy efektywności postów szukać najlepszego rozwiązania dla promocji naszej marki.

Klienci jako część społeczności w social media

Kontakty z klientami czy to bezpośrednie, czy pośrednie za pomocą strony internetowej, mailingu etc. warto zamieniać na interakcje w mediach społecznościowych. Kanały, którymi promujesz swoją markę powinny tworzyć jeden organizm i jedną (oczywiście zróżnicowaną) społeczność.

Argumentem dla klienta, dlaczego warto, aby śledził Twój profil w serwisie społecznościowym z pewnością może być na bieżąco aktualizowana treść i reagowanie w czasie rzeczywistym na jego zapytania i wątpliwości, co nie zawsze jest możliwe do wdrożenia przy obsłudze strony internetowej. Oczywiście, równocześnie powinno się zadbać, aby profile w social media rzeczywiście spełniały standardy opisywane powyżej.

Działania marketingowe w czasie rzeczywistym

Rozwijając poprzednią myśl, bieżące odpowiadanie na komentarze, udostępnianie ciekawych treści i wchodzenie w interakcje z odbiorcami to podstawa social media. To my jesteśmy głosem marki, a częstotliwość reagowania na działania społeczności to miernik naszego zaangażowania i budowania pozytywnego wizerunku.

Stąd jest tak istotne, aby osoba bądź osoby, które prowadzą stronę w mediach społecznościowych dobrze znały język obcy, np. francuski – bo o ile posty można wcześniej przygotować (i np. skonsultować z kimś ich poprawność językową lub zamówić tłumaczenie na francuski) i zaplanować do publikacji, o tyle udzielenie odpowiedzi na zapytanie bądź skomentowanie wątku powinno być w miarę szybkie. A bez znajomości języka obcego takie działanie będzie mocno utrudnione, a opóźnienia w komunikacji nie sprzyjają budowaniu zasięgów.

Media społecznościowe to nie tylko biznes

Nie da się zaprzeczyć, że ideą promocji w mediach społecznościowych jest pozyskanie klientów i w efekcie sprzedaż produktów lub usług. Nie możesz jednak przesadzić i ciągle zasypywać swoich odbiorców informacjami typowo biznesowymi i związanymi z ofertą.

Dlatego też w przypadku komunikacji w języku obcym znajomość realiów danego kraju i jego kultury będzie dodatkowym atutem. Dzięki temu będziesz publikować lżejsze treści w postaci memów, odniesień do zachowań społecznych i ciekawostek związanych z codziennym życiem. Znajomość mentalności odbiorców z pewnością przyczyni się do ich większej aktywizacji i przywiązania do marki, która nie tylko będzie figurować jako dostawca usług i produktów, ale również ciekawych i przydatnych treści, które warto udostępnić swoim znajomym.

Prezentacja produktu w mediach społecznościowych lepsza niż jego opisywanie

Oferujesz świetny produkt lub konkurencyjną usługę? Świetnie! Ale nie musisz za każdym razem jej opisywać w poście czy przekierowywać odbiorców na stronę internetową. Nagraj o tym krótki filmik – treści wideo są lepiej promowane w mediach społecznościowych, a użytkownicy chętniej je udostępniają.

Dobrym pomysłem będzie zaangażowanie w przygotowanie tego typu treści native speakerów – nie tylko wskażą, na jakie aspekty kulturowe warto zwrócić uwagę, ale również poziom językowy materiału będzie najwyższy z możliwych.

Wspieranie lokalnych inicjatyw w mediach społecznościowych

Skoro działamy na zagranicznym rynku, dobrze poznać go również od strony lokalnej – miejscowych influencerów, społeczności, inicjatyw. Wspieranie ich, nawiązanie współpracy i komunikowanie o tym za pośrednictwem mediów społecznościowych to dobra metoda nie tylko na wzajemną promocję i zwiększenie bazy odbiorców. To także tworzenie wizerunku naszej marki jako odpowiedzialnej społecznie, a przez to bardziej godnej zaufania. A to jest niezwykle istotne, jeśli rozpoczynasz działalność na gruncie zagranicznym i jeszcze większość Twoich potencjalnych klientów nie miała okazji nas poznać.

Czytelne dane kontaktowe na profilu firmowym

W tym momencie social media są pełnoprawnym kanałem sprzedażowym, za pośrednictwem którego klienci podejmują wiążące decyzje zakupowe. Ułatw im to. Jeśli działasz na rynkach zagranicznych, zadbaj o to, aby nie tylko domena miała stosowne rozszerzenie związane z lokalizacją, ale adres e-mail czy telefon sugerował, że jesteś stąd, skąd pochodzą Twoi odbiorcy. Ogólne dane kontaktowe, które komunikujesz na wszystkich stronach bez względu na język mogą sprawiać wrażenie, że porozumiesz się za ich pośrednictwem tylko w jednym języku (np. angielskim) lub czas oczekiwania na odpowiedź będzie dłuższy, a to może zniechęcać do kontaktu.

Komunikacja z obcojęzycznymi klientami za pośrednictwem mediów społecznościowych to proces wieloetapowy i wymagający zaangażowania z Twojej strony. Im jednak więcej uwagi poświęcisz kolejnym etapom, tym bardziej zwiększysz swoje szanse na efektywne budowanie wizerunku marki i pozyskiwanie nowych klientów.

a3cb16493cfaaa4b2f92c6874d4884fd?s=100&d=mm&r=g - Jak w social media mówić do zagranicznych klientów?
dogadamycie.pl

Pomagamy firmom w tłumaczeniach, tak aby ekspansja zagraniczna nie była dla nich barierą. Dostęp do ponad 700 wyspecjalizowanych tłumaczy przekłada się na jakość usługi i szybkość realizacji.

2018-08-08T18:05:48+00:00