Zakładasz firmę lub tworzysz nową markę albo produkt? Nie zapomnij o poprawnym namingu!

Kiedy dziecko przychodzi na świat, rodzice na długo przed narodzinami wiedzą, jakie imię nadać swojemu potomkowi. Czasami jednak, jak ujrzą swoją pociechę zmieniają zdanie, ponieważ czują, że wcześniej zaplanowane imię nie pasuje do zachowania, czy wyglądu noworodka.

Podobnie jest z marką. Biznes to rozwiązywanie problemów swoich klientów. Najpierw dostrzegasz problem, a następnie kreujesz produkt, który ten problem rozwiąże – nigdy na odwrót.

Aby tchnąć życie w nową markę, musisz nadać jej nazwę, czyli zastosować tak zwany naming.
Czym jest naming? Jest to jeden z pierwszych etapów brandingu, czyli nadanie nazwy firmie, marce, produktowi, etc.

Złote zasady namingu

Nazwa musi być:

  1. łatwa do zapamiętania
  2. łatwa w wymowie
  3. łatwa w zapisie – przy dyktowaniu odbiorca nie może mieć problemu z jej zapisem
  4. ładnie brzmiąca (wpadająca w ucho)
  5. wyróżniająca się – ma być oryginalna, ale jednocześnie musi określać naszą firmę oraz zakres jej działalności
  6. bezpieczna – naszą firmę można zarejestrować pod tą nazwą w sądzie rejestrowym
  7. na własność – nazwę naszej marki/produktu można zarejestrować w urzędzie patentowym
  8. dostępna u rejestratora domen – nic nam po świetnej nazwie, jeżeli najważniejsze domeny, czyli pl i com są niedostępne
  9. dopasowana – zgodna z misją i wizją firmy
  10. ponadczasowa – trendy i moda ulegają zmianie, a biznes nieustannie się rozwija – nazwa musi przetrwać próbę czasu

Nazwa nie powinna:

  1. być dwuznaczna
  2. wywoływać negatywnych emocji
  3. mieć odpowiedników w branży – np. otwierasz sklep internetowy z foto wydrukami, więc musisz się wyróżnić na tle wszystkich fotodruk, fotowydruki, fotowydruki24, fotodrukowo, drukujemyfoty i tak w nieskończoność…
  4. wprowadzać klientów w błąd – nazwa nie może sugerować, że nasza firma/marka zajmuję się czymś, czym w rzeczywistości się nie zajmuje
  5. mieć anglojęzycznych odpowiedników, które oznaczają coś niepożądanego

Przeczytaj również:

Remarketing w marketingu internetowym. Jak zrobić to dobrze? Remarketing, to jedna z najskuteczniejszych i moich ulubionych praktyk w marketingu internetowym - polega on na kierowaniu marketingowych komunikatów zwrotnych do osób, które wykonały konkretną akcję w Twoim serwisie www lub po prostu na nim były (przynajmniej raz). Czym dokładnie jest remarketing? Jestem przekonany, że poruszanie się po Internecie nie stanowi dla...
Jak w social media mówić do zagranicznych klientów? Obecność w mediach społecznościowych jest właściwie niezbędna w dzisiejszych czasach. Dzięki temu nie tylko tworzysz nowe kanały komunikacji, docierasz do użytkowników o konkretnych preferencjach, ale i możesz reagować w czasie rzeczywistym na ich zapytania czy reakcje na Twoje działania marketingowe. O czym powinno się pamiętać, korzystając z social media do komunika...
10 błędów, które prawdopodobnie popełniasz w Google Ads Google Ads (kiedyś Google AdWords) to ważny element większości strategii marketingowych. Prowadzenie kampanii w systemie linków sponsorowanych na pozór wydaje się banalne. Tworzymy reklamę, wprowadzamy słowa kluczowe i zasilamy konto złotówkami. Taka kampania oczywiście wygeneruje ruch, lecz w większości przypadków będzie to ruch mocno przepłacony i nie doprowadzając...
22c53b74a973fb2d9d91a5d59b57ede6?s=100&d=mm&r=g - Zakładasz firmę lub tworzysz nową markę albo produkt? Nie zapomnij o poprawnym namingu!
Igor Podgórski

Cześć! Jestem konsultantem marketingowym do wynajęcia. Pomagam firmom budować silne marki. Tworzę rozwiązania dla filmowców pracujących na aparatach i uczę ich robić lepsze filmy. Współpracuję z markami w zakresie produkcji wideo do Internetu.

Skupiam się w nowoczesnych formach komunikacji marketingowej, takich jak wideo marketing i marketing w mediach społecznościowych.

Dowiedz się jak mogę pomóc Twojej firmie…

2018-08-08T09:29:55+00:00