Dobry marketing i nowoczesne techniki sprzedaży są najważniejszym elementem prowadzenia biznesu. Kiedyś wystarczyło przedstawić komuś ofertę i jak rozwiązywała problemy tej osoby, to była duża szansa na pozyskanie nowego klienta. Natomiast dzisiaj są mass media, jest Internet i otoczenie konkurencyjne, które z roku na rok rośnie w siłę. Dlatego sama oferta – nawet najlepiej sporządzona – nie wystarczy, jeżeli przedstawisz ją potencjalnemu klientowi na nieodpowiednim etapie jego dojrzewania. Jak zatem budować pozytywną relację z potencjalnym klientem, która przerodzi się we współpracę biznesową?

Reguła wzajemności wspiera budowanie marki

Inaczej zasada wzajemności, która najprościej rzecz ujmując mówi o tym, że najpierw należy bezinteresownie dać potencjalnemu klientowi istotną dla jego biznesu wartość, aby dzięki temu wzbudzić w nim zaufanie, które w odpowiednim czasie doprowadzi do nawiązania współpracy. Dlatego właśnie silne marki dużo szybciej dopinają sprzedaż, ponieważ większość etapów reguły wzajemności u nich sprawnie funkcjonuje, co jednocześnie oznacza, że budowanie świadomości marki jest jej nieodzowną częścią. Trzeba być przygotowanym, że budowanie marki to proces ciągły, długi i wymaga czynnej, dwukierunkowej komunikacji z grupą docelową. Idealnym narzędziem do realizacji powyższych działań są social media, które swoje istnienie zawdzięczają powstaniu Web 2.0.

W związku z powyższym skuteczną metodą budowania wizerunku, który z upływem czasu doprowadzi do sprzedaży jest technika marketingowa, znana właśnie jako reguła wzajemności, której struktura dzieli się na cztery, ściśle powiązane ze sobą etapy.

1. Poznaj mnie

Etap oparty na głównie na outbound marketingu. Na tym etapie musisz pokazać, że Twoja marka w ogóle istnieje i komunikować ten fakt w swoim otoczeniu konkurencyjnym. Pokazuj się tam, gdzie przebywa Twoja grupa docelowa, czyli Twój potencjalny klient. Jest to etap, w którym wizja i misja Twojej marki odgrywa nad wyraz istotną rolę, dlatego zadbaj o to, aby były spisane i łatwo dostępne dla Twoich odbiorców.

2. Polub mnie

Na tym etapie komunikację opieraj na interakcji z grupą docelową. Angażuj się we wszelkie dyskusje w mediach społecznościowych, na forach czy w komentarzach na blogach branżowych. Udowodnij, że jesteś w temacie, znasz się na fachu, o którym jest mowa i jednocześnie pokaż ludzką twarz swojej marki, komunikując “Hej! Jestem takim samym gościem jak Wy, rozumiem Wasze problemy i bardzo zależy mi na tym, aby Wam pomóc!”. Obierz język spójny z językiem grupy docelowej. Poruszaj problemy, które są dla niej najważniejsze, dzięki czemu zaczniesz generować zaangażowanie wokół siebie, co doprowadzi do efektu wirusowego, czyli takiego, w którym odbiorcy zaczynają sami mówić o Twojej marce i będą przekazywać sobie informacje na Twój temat drogą pantoflową.

3. Zaufaj mi

Etap, w którym musisz komunikować swoje kompetencje. Obierz dla siebie odpowiedni archetyp marki, który będzie Twoim drogowskazem w jej budowaniu. Tutaj działania content marketingowe mają za zadanie utworzyć wokół Twojej marki tzw. aurę eksperta. Prezentuj swoje doświadczenie, wykształcenie i portfel klientów.

4. Kup ode mnie

Wszystkie powyższe etapy doprowadzają odbiorcę do momentu, w którym Twoje wezwanie do akcji, czyli tzw. Call To Action wywoła pożądaną przez Ciebie pozytywną decyzję zakupową. Konsumenci i przedsiębiorcy powierzają swój los i pieniądze markom, które znają i lubią oraz tym, którym ufają. Obranie odpowiedniego kierunku w budowaniu i prezentacji marki pozwoli Tobie osiągnąć moment, w którym zadziała społeczny dowód słuszności i ludzie zaczną kupować od Ciebie między innymi dlatego, że robią to inni.

Czas działa na korzyść Twojej marki

Realizowanie powyższych założeń wymaga czasu, regularnej pracy i zaangażowania. Budowanie świadomości marki to inwestycja, która prędzej czy później zacznie się zwracać z nawiązką i tak należy to traktować.

Przeczytaj również:

Landing page, czyli podstawowy element strategii marketingowej w Twojej firmie Większość przedsiębiorców prowadzących kampanie marketingowe w Internecie popełnia ten sam błąd - kieruje ruch na docelową stronę internetową, pomijając tym samym landing page, który jest kluczowym ogniwem w lejku sprzedażowym. Zdarza się to nawet doświadczonym marketerom. O co w tym wszystkim chodzi? Czym jest landing page? Landing page to strona internetowa, któ...
Remarketing w marketingu internetowym. Jak zrobić to dobrze? Remarketing, to jedna z najskuteczniejszych i moich ulubionych praktyk w marketingu internetowym - polega on na kierowaniu marketingowych komunikatów zwrotnych do osób, które wykonały konkretną akcję w Twoim serwisie www lub po prostu na nim były (przynajmniej raz). Czym dokładnie jest remarketing? Jestem przekonany, że poruszanie się po Internecie nie stanowi dla...
5 opcji, z których należy skorzystać rozpoczynając pracę z Google Analytics Analityka internetowa z wykorzystaniem Google Analytics ma sens tylko wtedy, kiedy jako sprzedawca wiesz, które raporty analizować, jak to robić i jakie wnioski z nich wyciągać. Przede wszystkim musisz wiedzieć skąd przychodzą do Ciebie osoby, które kupują, jakie kanały dotarcia biorą aktywny udział w Twojej sprzedaży i jak klienci zachowują się w obszarze strony inte...