Budowanie relacji bez budowania relacji, czyli jak zyskać zaufanie klienta jeszcze przed kontaktem osobistym

Odpowiedzmy sobie na pytanie – czym jest relacja w biznesie? Dla każdego na pewno czymś innym, jednak fundamentem zawsze jest to samo – zaufanie. Aby zyskać zaufanie klienta, ten najpierw musi dowiedzieć się o istnieniu Twojej marki, a przy kontakcie z nią doświadczać pozytywnych emocji. Tak wygląda ścieżka prowadząca do nawiązania relacji, fundamentu każdej silnej i konkurencyjnej marki, bo przewaga konkurencyjna stanowi odpowiedź na pytanie, które brzmi – Czy Twoja firma przetrwa próbę czasu?

Relacje w czasach social media i internetowego wideo

Nawiązywanie relacji kojarzy się z kontaktem osobistym, najpewniej z rozmową. Jednak Internet oferuje Tobie narzędzia, dzięki którym jesteś w stanie rozpocząć proces nawiązywania relacji jeszcze przed kontaktem osobistym. Takie działanie pozwoli Ci:

  • zrobić w pełni kontrolowane dobre pierwsze wrażenie, co jest niezwykle istotnym elementem w procesie nawiązywania relacji,
  • budować markę w sposób zautomatyzowany i nie wymagający Twojego ciągłego zaangażowania, np. raz przygotowane wideo może pracować na Twoją markę kilka lat,
  • dać się poznać swoim potencjalnym klientom, dzięki czemu będą czuli się komfortowo podczas Waszego pierwszego spotkania,
  • pokazać swoja markę od tzw. “ludzkiej strony” co oznacza, że Twoi potencjalni klienci dowiedzą się jakie masz pasje i jakim jesteś człowiekiem, a wyrazista i kolorowa marka osobista zawsze wygra z zimną i przekalkulowaną ofertą z “kolejnej” strony internetowej,
  • pokazać co pozytywnego na Twój temat mówią marki, z którymi aktualnie współpracujesz, lub z którymi udaną współpracę masz za sobą, co jeszcze przed kontaktem osobistym utwierdzi Twojego potencjalnego klienta, że jesteś dla niego dobrym partnerem biznesowym,

Jak osiągnąć powyższe korzyści, budować silną markę i zarządzać relacjami z potencjalnymi klientami jeszcze przed nawiązaniem z nimi kontaktu?

Media społecznościowe jako kanał dostarczania wartości

Media społecznościowe to miejsce, w którym sprzedaż bezpośrednia jest niepożądana, ponieważ użytkownicy Facebooka, Twittera czy Instagrama spędzają tam czas po to, aby konsumować wartościową dla nich treść, a nie reklamy. Dlaczego więc reklamy w social media to tak skuteczne narzędzie sprzedażowe? Ponieważ odpowiednio spersonalizowna i targetowana reklama dociera do osób, które już z nas znają, lubią i nam ufają, czyli do takich, z którymi już wcześniej nawiązaliśmy relację. Takie osoby postrzegają reklamę jako przedłużenie obietnicy złożonej przez Twoją markę przy pomocy komunikacji marketingowej opartej na uprzednim dostarczaniu wartościowych treści. W tym przypadku reklama jest dla nich naturalną konsekwencją. Dzięki temu często nawet nie rozróżniają postów organicznych od reklam sprzedażowych, co pozytywnie wpływa na ich skuteczność. Z kolei reklama wyświetlana osobom, z którymi wcześniej nie zbudowano relacji będzie po prostu jedną z wielu, więc z czasem stanie się niezauważalna. Dlatego w celu nawiązania relacji z wykorzystaniem mediów społecznościowych należy:

  • dawać wartość, nie sprzedawać – przekazywaniem wartościowych treści wzbudzisz zaufanie swoich odbiorców, a zaufanie bezpośrednio prowadzi do sprzedaży,
  • być szczerym i konsekwentnym w swojej komunikacji marketingowej – wtedy społeczność będzie dobrze o Tobie mówić i rekomendować Twoje produkty,
  • zarażać pasją i pokazywać swój styl życia, dzięki czemu łatwo będzie Ciebie zapamiętać, skojarzyć i zakwalifikować w pamięci jako markę, która swoją ofertą rozwiązuje konkretne problemy – jeżeli kogoś lubimy, to zaczynamy się nim interesować, a jak się kimś interesujemy to wiemy czym zajmuje się zawodowo,
  • stosować strategię księżyca (wzmacniać swoją markę “świecąc światłem odbitym” od silniejszej zaprzyjaźnionej marki), czyli tagować w swoich postach osoby znane w obszarze Twoich zainteresowań zawodowych, dzięki czemu wzmocnisz siłę swojego brandu.

Wideo jako kanał budowania autorytetu branżowego i aury eksperta

Nie ma lepszego – niż wideo – sposobu na przedstawienie Twojej osobowości, ekspresji i stylu bycia, a te elementy mają wpływ na jakość nawiązanej w ten sposób relacji. Idealnym przykładem są vlogerzy, którzy publikują filmy pokazujące ich codzienne życie. Po kilku miesiącach oglądania, widzowie takich formatów mają poczucie, że doskonale znają vlogera jako osobę i podświadomie zaczynają zaliczać go do grona swoich znajomych, czyli nawiązują z nim jednostronną relację.

Wideo to również skuteczna forma, dzięki której w łatwo przystępnym i krótkim materiale jesteś w stanie przekazywać wiedzę, co z czasem zrobi z Ciebie eksperta branżowego. YouTube to druga – zaraz po Google – najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa na świecie, więc publikowanie praktycznych treści w tym miejscu pozwoli Ci znacznie zwiększyć zasięgi. W celu nawiązania relacji z wykorzystaniem materiałów wideo należy:

  • być autentycznym i naturalnym, dzięki czemu Twoi odbiorcy poznają Cię takim, jakim naprawdę jesteś – to w przyszłości znacznie ułatwi zarządzanie takimi relacjami,
  • dawać wartość w postaci przekazywanej wiedzy, co pozwoli Ci budować silny autorytet branżowy – bycie ekspertem w obszarze swoich działań zawodowych sprawi, że ludzie zaczną Cię kojarzyć, co jest dobrym punktem zaczepienia pod budowanie relacji branżowych,
  • być opiniotwórczym, czyli komentować aktualne i ponadczasowe sprawy związane z Twoją branżą, dzięki czemu staniesz się liderem opinii i silną marką osobistą, którą ludzie pokochają – a generowanie pozytywnych emocji, to kluczowy element relacji,
  • pokazywać swój styl życia, czyli narzędzia jakich używasz do pracy, otoczenie w jakim przebywasz i ludzi, z którymi obcujesz – ludzie chcą znać wyraziste osoby, a chęć nawiązania znajomości, to już jednostronna relacja.

Dobra relacja to efekt skutecznej komunikacji marketingowej

Odpowiednie zarządzanie relacjami sprawia, że Twoje produkty znajdą szerszą grupę nieprzypadkowych, lojalnych, powracających i rekomendujących je klientów. To są właśnie wartości dodane, które niesie za sobą relacja marketingowa. Silna marka to taka, która wywołuje pozytywne emocje, ludzie o niej mówią w superlatywach, a odczuwalną część sprzedaży generują polecający ją fani – a czy marka może posiąść coś cenniejszego niż “ bezbudżetowe i żywe kreacje reklamowe”?

22c53b74a973fb2d9d91a5d59b57ede6?s=100&d=mm&r=g - Budowanie relacji bez budowania relacji, czyli jak zyskać zaufanie klienta jeszcze przed kontaktem osobistym
Igor Podgórski

Cześć! Jestem konsultantem marketingowym do wynajęcia. Pomagam firmom budować silne marki. Tworzę rozwiązania dla filmowców pracujących na aparatach i uczę ich robić lepsze filmy. Współpracuję z markami w zakresie produkcji wideo do Internetu.

Skupiam się w nowoczesnych formach komunikacji marketingowej, takich jak wideo marketing i marketing w mediach społecznościowych.

Dowiedz się jak mogę pomóc Twojej firmie…

2018-08-08T09:17:19+00:00