5 opcji, z których należy skorzystać rozpoczynając pracę z Google Analytics

Analityka internetowa z wykorzystaniem Google Analytics ma sens tylko wtedy, kiedy jako sprzedawca wiesz, które raporty analizować, jak to robić i jakie wnioski z nich wyciągać. Przede wszystkim musisz wiedzieć skąd przychodzą do Ciebie osoby, które kupują, jakie kanały dotarcia biorą aktywny udział w Twojej sprzedaży i jak klienci zachowują się w obszarze strony internetowej. Jednak aby Google Analytics było w pełni użyteczne, należy przeprowadzić jego wstępną konfigurację. Odpowiednie ustawienia pozwolą Ci zbierać dane i na ich podstawie generować bardzo cenne raporty. Dlatego przygotowałem listę pięciu opcji, których należy użyć podczas pracy z Google Analytics, aby prowadzić skuteczne działania z zakresu analityki internetowej.

1. Ustaw filtry na swoje adresy IP

Jako przedsiębiorca często odwiedzasz swoją stronę internetową z domu i z biura. Twoi pracownicy na pewno robią to samo. Taki ruch może odczuwalnie przekłamać statystyki, dlatego warto skorzystać z filtrów i wykluczyć z raportów ruch generowany z Twoich adresów IP. Aby zdefiniować filtry przejdź do Administracji konta, następnie wybierz odpowiednie Konto, Usługę i Widok, w którym wybierz Filtry. Następnie kliknij przycisk + Dodaj filtr. Skorzystaj z odpowiedniego filtru predefiniowanego i podaj wszystkie adresy IP, z których odwiedzasz swoją stronę internetową. Od tego momentu statystyki nie będą uwzględniać wygenerowanego przez Ciebie ruchu.

2. Włącz moduł e-commerce jeżeli prowadzisz sklep internetowy

Google Analytics z dokładnością do jednego grosza powie Ci skąd przychodzi najbardziej i najmniej wartościowy ruch. Posiadając taką wiedzę dowiesz się, w które źródła ruchu inwestować, a z których zrezygnować. Aby rozpocząć magazynowanie takich informacji udaj się do Administracji konta, następnie wybierz odpowiednie Konto, Usługę i Widok, w którym wybierz Ustawienia e-commerce. Tam włącz moduł e-commerce. Od tego momentu Google Analytics w raporatch będzie uwzględniał przychody Twojego sklepu internetowego.

3. Zdefiniuj cele

Działania marketingowe w Internecie to nie tylko sprzedaż bezpośrednia, ale również mikrokonwersje, takie jak wysłanie formularza z zapytaniem, zapis do newslettera czy dodanie produktu do koszyka. Odpowiednio zdefiniowane cele pozwolą Ci wygenerować dodatkowe raporty, z których dowiesz się, np. skąd przychodzą do Ciebie potencjalni klienci, którzy zapisują się do newslettera. Korzystając z takiej wiedzy będziesz w stanie zwiększyć ruch przychodzący z obiecujących źródeł, a następnie dzięki dobrze realizowanej strategii e-mail marketingowej zaktywizować takie osoby, aby stali się Twoimi klientami. Żeby zdefiniować cele udaj się do Administracji konta, następnie wybierz odpowiednie Konto, Usługę i Widok, w którym wybierz Cele. Następnie kliknij w przycisk + Cel. Tam zdefiniuj cel, np. jako miejsce docelowe, podając stronę w obszarze Twojego serwisu internetowego, której wyświetlenie będzie równoznaczne z realizacją celu. Od teraz jeżeli użytkownik serwisu zapisze się na Twój newsletter, a cel ustawisz na stronę z podziękowaniem za zapis, to Google Analytics zaliczy realizację celu.

4. Zintegruj Google Analytics z Google Ads (AdWords) i Google Search Console

Aby z jeszcze większą dokładnością mierzyć rentowność i skuteczność swoich działań w wyszukiwarce Google, zintegruj Analytics z Google Ads i z Search Console. Taka integracja pozwoli Ci generować raporty sprzedażowe z uwzględnieniem wyników kampanii, grup reklam i słów kluczowych z Google Ads, a w przypadku Search Console, zobaczysz na jakie słowa kluczowe najlepiej pozycjonować swoją stronę internetową. Aby zintegrować Analytics z Ads w udaj się do Administracji konta, następnie wybierz odpowiednie Konto i Usługę, w której przejdź do Łączenie z Google Ads. Następnie kliknij na + Nowa grupa połączonych kont, tam wybierz odpowiednie konto z Google Ads (musi być zarejestrowane na ten sam adres e-mail) i zatwierdź. Z kolei, aby połączyć Analytics z Search Console, kliknij w ten link https://support.google.com/webmasters/answer/1120006?hl=pl i podążaj za instrukcją.

5. Taguj linki, które prowadzą do Twojej strony internetowej

Prowadząc biznes w Internecie na pewno korzystasz z wielu systemów reklamowych, takich jak Google Ads czy Facebook Ads. Ponadto do swojej strony linkujesz w newsletterach, na YouTube, przy współpracy z blogerami, serwisami branżowymi i w wielu innych miejscach. Dzięki odpowiedniemu otagowaiu linków, jesteś w stanie mierzyć skuteczność wszystkich opisanych wyżej działań marketingowych. Jeżeli nawiązujesz współpracę z blogerem i umieszczasz na jego blogu kilka banerów reklamowych, lub linkujesz frazy w jego tekstach, to w przypadku nieotagowanych linków, źródłem ewentualnych przychodów będzie po prostu jego domena. A może okazać się, że baner w bocznej kolumnie generuje konwersję na odpowiednim poziomie, a baner w tekście nie konwertuje wcale. Jeżeli zależy Ci na sprzedaży bezpośredniej, to w takiej sytuacji nie ma sensu inwestować w ten drugi. Dlatego aby dowiedzieć się, które linki konwertują najlepiej, musisz je otagować. Aby to zrobić skorzystaj z Kreatora UTM, w którym musisz tylko umieścić link docelowy (np. do oferty na Twojej stronie internetowej) i podać źródło (np. nazwa bloga), medium (np. baner boczny) i nazwę kampanii (np. blogosfera). Google Analytics rozpozna ruch przychodzący z tych linków i pokaże Ci jaki współczynnik konwersji generuje każdy z nich. Kreator UTM znajdziesz pod adresem https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=pl.

Analityka internetowa to sposób na większe zyski

Wdrożenie i uruchomienie wyżej wymienionych funkcji i strategii nie zabiera dużo czasu, a dzięki nim zobaczysz na swój biznes w zupełnie innych barwach. Działania sprzedażowe w Internecie charakteryzują się tym, że w większości przypadków można je zmierzyć. Wykorzystaj ten potencjał i optymalizuj swoje kampanie marketingowe, dzięki czemu będziesz sprzedawać więcej.

Przeczytaj również:

Zakładasz firmę lub tworzysz nową markę albo produkt? Nie zapomnij o poprawnym namingu! Kiedy dziecko przychodzi na świat, rodzice na długo przed narodzinami wiedzą, jakie imię nadać swojemu potomkowi. Czasami jednak, jak ujrzą swoją pociechę zmieniają zdanie, ponieważ czują, że wcześniej zaplanowane imię nie pasuje do zachowania, czy wyglądu noworodka. Podobnie jest z marką. Biznes to rozwiązywanie problemów swoich klientów. Najpierw dostrzegasz proble...
Jak sprzedawać w Internecie? Czyli o co chodzi w budowaniu marki przy użyciu reguły wzajemności Dobry marketing i nowoczesne techniki sprzedaży są najważniejszym elementem prowadzenia biznesu. Kiedyś wystarczyło przedstawić komuś ofertę i jak rozwiązywała problemy tej osoby, to była duża szansa na pozyskanie nowego klienta. Natomiast dzisiaj są mass media, jest Internet i otoczenie konkurencyjne, które z roku na rok rośnie w siłę. Dlatego sama oferta - nawet naj...
5 cech dobrego call to action, czyli jak skutecznie wzywać do akcji swoich potencjalnych klientów? Jednym z najważniejszych pojęć marketingowych jest call to action (CTA), czyli tzw. wezwanie do akcji. Dlaczego zatem ten istotny element jest tak często ignorowany? Dlatego, że utalentowani graficy, którzy tworzą świetne grafiki reklamowe, czy copywriterzy piszący naprawdę dobre teksty, nie posiadają odpowiedniej wiedzy marketingowej i w rezultacie ich kreacje, mimo ...
22c53b74a973fb2d9d91a5d59b57ede6?s=100&d=mm&r=g - 5 opcji, z których należy skorzystać rozpoczynając pracę z Google Analytics
Igor Podgórski

Cześć! Jestem konsultantem marketingowym do wynajęcia. Pomagam firmom budować silne marki. Tworzę rozwiązania dla filmowców pracujących na aparatach i uczę ich robić lepsze filmy. Współpracuję z markami w zakresie produkcji wideo do Internetu.

Skupiam się w nowoczesnych formach komunikacji marketingowej, takich jak wideo marketing i marketing w mediach społecznościowych.

Dowiedz się jak mogę pomóc Twojej firmie…

2018-11-06T00:16:29+00:00