Analityka internetowa z wykorzystaniem Google Analytics ma sens tylko wtedy, kiedy jako sprzedawca wiesz, które raporty analizować, jak to robić i jakie wnioski z nich wyciągać. Przede wszystkim musisz wiedzieć skąd przychodzą do Ciebie osoby, które kupują, jakie kanały dotarcia biorą aktywny udział w Twojej sprzedaży i jak klienci zachowują się w obszarze strony internetowej. Jednak aby Google Analytics było w pełni użyteczne, należy przeprowadzić jego wstępną konfigurację. Odpowiednie ustawienia pozwolą Ci zbierać dane i na ich podstawie generować bardzo cenne raporty. Dlatego przygotowałem listę pięciu opcji, których należy użyć podczas pracy z Google Analytics, aby prowadzić skuteczne działania z zakresu analityki internetowej.

1. Ustaw filtry na swoje adresy IP

Jako przedsiębiorca często odwiedzasz swoją stronę internetową z domu i z biura. Twoi pracownicy na pewno robią to samo. Taki ruch może odczuwalnie przekłamać statystyki, dlatego warto skorzystać z filtrów i wykluczyć z raportów ruch generowany z Twoich adresów IP. Aby zdefiniować filtry przejdź do Administracji konta, następnie wybierz odpowiednie Konto, Usługę i Widok, w którym wybierz Filtry. Następnie kliknij przycisk + Dodaj filtr. Skorzystaj z odpowiedniego filtru predefiniowanego i podaj wszystkie adresy IP, z których odwiedzasz swoją stronę internetową. Od tego momentu statystyki nie będą uwzględniać wygenerowanego przez Ciebie ruchu.

2. Włącz moduł e-commerce jeżeli prowadzisz sklep internetowy

Google Analytics z dokładnością do jednego grosza powie Ci skąd przychodzi najbardziej i najmniej wartościowy ruch. Posiadając taką wiedzę dowiesz się, w które źródła ruchu inwestować, a z których zrezygnować. Aby rozpocząć magazynowanie takich informacji udaj się do Administracji konta, następnie wybierz odpowiednie Konto, Usługę i Widok, w którym wybierz Ustawienia e-commerce. Tam włącz moduł e-commerce. Od tego momentu Google Analytics w raporatch będzie uwzględniał przychody Twojego sklepu internetowego.

3. Zdefiniuj cele

Działania marketingowe w Internecie to nie tylko sprzedaż bezpośrednia, ale również mikrokonwersje, takie jak wysłanie formularza z zapytaniem, zapis do newslettera czy dodanie produktu do koszyka. Odpowiednio zdefiniowane cele pozwolą Ci wygenerować dodatkowe raporty, z których dowiesz się, np. skąd przychodzą do Ciebie potencjalni klienci, którzy zapisują się do newslettera. Korzystając z takiej wiedzy będziesz w stanie zwiększyć ruch przychodzący z obiecujących źródeł, a następnie dzięki dobrze realizowanej strategii e-mail marketingowej zaktywizować takie osoby, aby stali się Twoimi klientami. Żeby zdefiniować cele udaj się do Administracji konta, następnie wybierz odpowiednie Konto, Usługę i Widok, w którym wybierz Cele. Następnie kliknij w przycisk + Cel. Tam zdefiniuj cel, np. jako miejsce docelowe, podając stronę w obszarze Twojego serwisu internetowego, której wyświetlenie będzie równoznaczne z realizacją celu. Od teraz jeżeli użytkownik serwisu zapisze się na Twój newsletter, a cel ustawisz na stronę z podziękowaniem za zapis, to Google Analytics zaliczy realizację celu.

4. Zintegruj Google Analytics z Google Ads (AdWords) i Google Search Console

Aby z jeszcze większą dokładnością mierzyć rentowność i skuteczność swoich działań w wyszukiwarce Google, zintegruj Analytics z Google Ads i z Search Console. Taka integracja pozwoli Ci generować raporty sprzedażowe z uwzględnieniem wyników kampanii, grup reklam i słów kluczowych z Google Ads, a w przypadku Search Console, zobaczysz na jakie słowa kluczowe najlepiej pozycjonować swoją stronę internetową. Aby zintegrować Analytics z Ads w udaj się do Administracji konta, następnie wybierz odpowiednie Konto i Usługę, w której przejdź do Łączenie z Google Ads. Następnie kliknij na + Nowa grupa połączonych kont, tam wybierz odpowiednie konto z Google Ads (musi być zarejestrowane na ten sam adres e-mail) i zatwierdź. Z kolei, aby połączyć Analytics z Search Console, kliknij w ten link https://support.google.com/webmasters/answer/1120006?hl=pl i podążaj za instrukcją.

5. Taguj linki, które prowadzą do Twojej strony internetowej

Prowadząc biznes w Internecie na pewno korzystasz z wielu systemów reklamowych, takich jak Google Ads czy Facebook Ads. Ponadto do swojej strony linkujesz w newsletterach, na YouTube, przy współpracy z blogerami, serwisami branżowymi i w wielu innych miejscach. Dzięki odpowiedniemu otagowaiu linków, jesteś w stanie mierzyć skuteczność wszystkich opisanych wyżej działań marketingowych. Jeżeli nawiązujesz współpracę z blogerem i umieszczasz na jego blogu kilka banerów reklamowych, lub linkujesz frazy w jego tekstach, to w przypadku nieotagowanych linków, źródłem ewentualnych przychodów będzie po prostu jego domena. A może okazać się, że baner w bocznej kolumnie generuje konwersję na odpowiednim poziomie, a baner w tekście nie konwertuje wcale. Jeżeli zależy Ci na sprzedaży bezpośredniej, to w takiej sytuacji nie ma sensu inwestować w ten drugi. Dlatego aby dowiedzieć się, które linki konwertują najlepiej, musisz je otagować. Aby to zrobić skorzystaj z Kreatora UTM, w którym musisz tylko umieścić link docelowy (np. do oferty na Twojej stronie internetowej) i podać źródło (np. nazwa bloga), medium (np. baner boczny) i nazwę kampanii (np. blogosfera). Google Analytics rozpozna ruch przychodzący z tych linków i pokaże Ci jaki współczynnik konwersji generuje każdy z nich. Kreator UTM znajdziesz pod adresem https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=pl.

Analityka internetowa to sposób na większe zyski

Wdrożenie i uruchomienie wyżej wymienionych funkcji i strategii nie zabiera dużo czasu, a dzięki nim zobaczysz na swój biznes w zupełnie innych barwach. Działania sprzedażowe w Internecie charakteryzują się tym, że w większości przypadków można je zmierzyć. Wykorzystaj ten potencjał i optymalizuj swoje kampanie marketingowe, dzięki czemu będziesz sprzedawać więcej.

Przeczytaj również:

Dlaczego budowanie silnej marki powinno być ważnym elementem Twojego marketingu? Jednym z podstawowych błędów managerów jest prowadzenie wojny cenowej z konkurencją. W szczególności zapominają, że głównym bodźcem prowadzącym do decyzji zakupowej są emocje, za którymi stoi marka. Dlaczego w takim razie nie zaoferować klientom takich doznań? Silna marka ma osobowość Volvo jest bezpieczne, Ferrari agresywne, a Bentley luksusowy i to jest dla Ciebie...
5 rzeczy, dzięki którym zaczniesz używać Instagrama do promowania biznesu W marketingu każda forma przekazywania treści i komunikatów jest istotna, lecz najbardziej skuteczny jest obraz i wideo. W końcu mówi się, że obraz to więcej niż tysiąc słów. Czym jest Instagram? Instagram to medium społecznościowe, które opiera się na przekazie wizualnym. Zasada działania jest banalna - możesz obserwować wybranych użytkowników, użytkownicy mogą obs...
10 błędów, które prawdopodobnie popełniasz w Google Ads Google Ads (kiedyś Google AdWords) to ważny element większości strategii marketingowych. Prowadzenie kampanii w systemie linków sponsorowanych na pozór wydaje się banalne. Tworzymy reklamę, wprowadzamy słowa kluczowe i zasilamy konto złotówkami. Taka kampania oczywiście wygeneruje ruch, lecz w większości przypadków będzie to ruch mocno przepłacony i nie doprowadzając...