Różnica między 23.976 klatkami na sekundę (fps) a 24 klatkami na sekundę w produkcji wideo jest związana z historycznymi i technicznymi czynnikami, które wpłynęły na sposób wyświetlania materiałów wideo.

    Jaka jest różnica między 23.976 klatek na sekundę a 24 klatkach na sekundę?

    Różnica między tymi dwoma prędkościami klatek na sekundę jest niezauważalna dla widza, ale tutaj nie chodzi o to jak widz odbiera obraz, tylko o aspekt techniczny, który wbrew pozorom jest istotny. Przy konwersji materiału między tymi dwiema prędkościami, może dojść do nieznacznych zmian w długości filmu i dźwięku, które mogą wymagać pewnych dostosowań w procesie postprodukcji. Dlatego należy trzymać się standardu używanego w danym miejscu emisji, aby uniknąć takich komplikacji.

    23.976 klatek na sekundę (23.976 fps)

    • Jest to standard używany głównie w telewizji.
    • Pochodzi od technologii filmowej, w której używano 24 klatek na sekundę. Jednakże, aby dostosować je do telewizji, musiano spowolnić prędkość wyświetlania, aby pasowała do standardowej częstotliwości sieci elektrycznej (która wynosi 60 Hz w Ameryce Północnej). Dlatego często używane jest określenie 23.976 fps zamiast dokładnych 24 fps.

    24 klatki na sekundę (24 fps)

    • To dokładna częstotliwość używana w tradycyjnej produkcji filmowej i często nazywana „kinową prędkością klatek”.
    • Filmowe produkcje wykorzystują 24 fps, ponieważ były one pierwotnie tworzone dla kin i nie musiały być dostosowywane do standardów telewizyjnych.
    • Jest to często używane w profesjonalnych produkcjach filmowych.ch.

    Synchronizacja dźwięku w 23.976 klatkach na sekundę

    23.976 jest standardem w amerykańskiej telewizji ze względu na kompromis częstotliwościowy w rozwoju oryginalnego systemu kolorów NTSC w latach 50. XX wieku. Częstotliwość klatek czarno-białego telewizora wynosiła dokładnie 30, ale kolor miał wartość 29.97. Aby dopasować tę różnicę, filmy wyświetlane w telewizji były odtwarzane nieco wolniej niż przy standardowej prędkości 24 klatek na sekundę. Jeśli filmujesz przy prędkości 24 klatek na sekundę zamiast w 23.976, twój film w telewizji będzie trwał około 4 sekundy dłużej na godzinę niż powinien, ponieważ będzie odtwarzany z prędkością około 99,9%. Jest to problem, ponieważ nadawcy działają w precyzyjnym czasie do ułamka sekundy.

    Wybór między filmowaniem przy 24 a 23.976 klatkach na sekundę nie ma wpływu na dźwięk. W przypadku wideo dźwięk jest nagrywany i odtwarzany z dokładnością 48 kHz, niezależnie od liczby klatek wideo na sekundę. Dźwięk jest następnie odtwarzany dokładnie w tej samej prędkości (zwykle z dokładnością około 1 części na milion lub jednej klatki na 12 godzin ciągłego odtwarzania).

    Problemy występują wtedy gdy filmujesz przy 24 klatkach na sekundę, a następnie próbujesz montować w projekcie 23.976 klatek na sekundę lub odwrotnie. Musisz montować na osi czasu z tą samą liczbą klatek, z jaką filmowałeś. W przeciwnym razie program do montażu będzie działał w innej prędkości niż kamera, co oczywiście spowoduje desynchronizację dźwięku względem wideo. Wszelkie problemy związane ze zmianą prędkości podczas montażu można rozwiązać poprzez odtwarzanie dźwięku lub obrazu z prędkością 100,1% lub 99,9%.

    Podsumowując – nie ma zauważalnych różnic między filmowaniem przy 23.976 a „prawdziwym 24”, to kwestia synchronizacji z dźwiękiem i/lub systemem telewizji nadawczej. W skrócie – do telewizji produkowany jest materiał w 23.976 klatkach na sekundę, a do kina w 24 klatkach na sekundę.

    W Europie, czyli w systemie PAL nie mamy tego problemu, ponieważ filmy i programy telewizyjne zawsze mają dokładnie 25 klatek na sekundę.