Remarketing, to jedna z najskuteczniejszych i moich ulubionych praktyk w marketingu internetowym – polega on na kierowaniu marketingowych komunikatów zwrotnych do osób, które wykonały konkretną akcję w Twoim serwisie www lub po prostu na nim były (przynajmniej raz).

Czym dokładnie jest remarketing?

Jestem przekonany, że poruszanie się po Internecie nie stanowi dla Ciebie problemu. Odwiedzasz wiele stron internetowych, sprawdzasz skrzynkę mailową, przebywasz na Facebooku, korzystasz z wyszukiwarki Google, kupujesz na Allegro, na OLX i na wielu sklepach internetowych. Większość z tych czynności wykonujesz przynajmniej raz dziennie. Nie jesteś w tym sam – tak funkcjonuje większość ludzi XXI wieku.

Zwróciłeś uwagę na to, że po takim rytualnym maratonie internetowym zaczynają Cię śledzić spersonalizowane reklamy graficznie? Oglądałeś buty w sklepie internetowym, a po jego opuszczeniu widzisz je wszędzie? Często wracasz do sklepu przez taki baner i dokonujesz zakupu. To jest właśnie remarketing.

Posiadam stronę firmową lub sklep internetowy, ale po co mi ten remarketing?

Widzisz… pobudek do tego, aby korzystać z daru jakim jest remarketing mogę wymienić mnóstwo. Poniżej wypiszę kilka najważniejszych i tych, które realnie wpływają na dynamiczne funkcjonowanie Twojej firmy w Internecie.

Bardzo często zdarza się, że użytkownik naszego serwisu internetowego opuszcza go z powodu siły wyższej, np. wysiadł mu prąd, dziecko zaczęło płakać, musiał szybko wyjść z domu, bo był już spóźniony na spotkanie, odebrał przejmujący telefon, itd.

Gdyby nie remarketing nie byłbyś w stanie sprowadzić takiego użytkownika z powrotem – ten by od Ciebie nie kupił –  a za generowanie ruchu na stronie płacisz, prawda? Myślisz sobie pewnie, że jak nie on, to ktoś inny, ale nic bardziej mylnego. Tylko spójrz:

  1. Ten użytkownik mógł być już na etapie składania zamówienia lub wypełniania formularza, czyli jest dużo bardziej wartościowy niż każdy inny, który nie dotarł do tego etapu, ponieważ jest zdecydowany i zna Twoją ofertę – czyli jest klientem wyedukowanym – potrzebuje tylko impulsu zakupowego, np. w formie niewielkiego rabatu, gratisu czy oferty specjalnej.
  2. Reklama w systemie remarketingowym jest dużo tańsza, niż pozyskiwanie nowego, płatnego ruchu.
  3. Remarketing jest bardzo skuteczny w przypadku cross-sellingu, czyli sprzedaży produktów komplementarnych do produktów już zakupionych przez Twoich klientów.
  4. Na komunikatach zwrotnych typu reklama graficzna, możesz umieścić kod rabatowy lub po kliknięciu w nią przenieść użytkownika do specjalnej strony lądowania – bardziej opłaca się zapłacić za ruch + dać rabat poprzez remarketing i sprzedać, niż zapłacić za ruch, stracić użytkownika, zapłacić za ruch ponownie i sprzedać. Ponadto taka osoba jest bardziej zadowolonym klientem, czuje się doceniona i zwiększa to szansę na to, że do Ciebie wróci i dokona ponownego zakupu.
  5. Remarketing to jeden z najlepszych sposobów na odczuwalne podwyższanie zwrotu z inwestycji w reklamę.
  6. Remarketing przybiera formę graficzną, tekstową w wyszukiwarce Google, a nawet możesz kierować komunikaty zwrotne bezpośrednio na skrzynkę mailową użytkownika Twojego serwisu internetowego.

Co muszę zrobić, aby korzystać z remarketingu?

Prowadzenie działań remarketingowych oferują Google AdWordsFacebook Ads. W obu przypadkach metoda działania opiera się na dokładnie takim samym mechanizmie. Aby rozpocząć kampanie remarketingowe musisz:

  1. posiadać konto w systemie reklamowym Google AdWords / Facebook Ads,
  2. wygenerować skrypty śledzące w systemie reklamowym i umieścić je w odpowiednich miejscach w kodzie Twojego serwisu internetowego,
  3. zdefiniować potrzebne do działań marketingowych listy remarketingowe, czyli kontenery, w których przechowywane będą dane użytkowników przez określoną liczbę dni od ich pierwszej wizyty w Twoim serwisie internetowym – wszystko zależy od strategii marketingowej,
  4. przygotować reklamy graficzne, które kierowane będą do odpowiednich list remarketingowych, np. do osób, które były tylko na stronie konkretnego produktu i nie dokonały zakupu – wszystko zależy od strategii marketingowej,
  5. uruchomić kampanię, mierzyć efekty i optymalizować w celu osiągania jak najlepszych wyników oraz możliwie największego ROI (wzrostu z inwestycji w reklamę).

Niezależnie od tego jak dużymi budżetami na reklamę operujesz, to przy stosowaniu remarketingu Twój ROI, konwersja i zyski odczuwalnie wzrosną. Szkoda pieniędzy na niekonwertujący ruch.