Odpowiedzmy sobie na pytanie – czym jest relacja w biznesie? Dla każdego na pewno czymś innym, jednak fundamentem zawsze jest to samo – zaufanie. Aby zyskać zaufanie klienta, ten najpierw musi dowiedzieć się o istnieniu Twojej marki, a przy kontakcie z nią doświadczać pozytywnych emocji. Tak wygląda ścieżka prowadząca do nawiązania relacji, fundamentu każdej silnej i konkurencyjnej marki, bo przewaga konkurencyjna stanowi odpowiedź na pytanie, które brzmi – Czy Twoja firma przetrwa próbę czasu?

Relacje w czasach social media i internetowego wideo

Nawiązywanie relacji kojarzy się z kontaktem osobistym, najpewniej z rozmową. Jednak Internet oferuje Tobie narzędzia, dzięki którym jesteś w stanie rozpocząć proces nawiązywania relacji jeszcze przed kontaktem osobistym. Takie działanie pozwoli Ci:

  • zrobić w pełni kontrolowane dobre pierwsze wrażenie, co jest niezwykle istotnym elementem w procesie nawiązywania relacji,
  • budować markę w sposób zautomatyzowany i nie wymagający Twojego ciągłego zaangażowania, np. raz przygotowane wideo może pracować na Twoją markę kilka lat,
  • dać się poznać swoim potencjalnym klientom, dzięki czemu będą czuli się komfortowo podczas Waszego pierwszego spotkania,
  • pokazać swoja markę od tzw. “ludzkiej strony” co oznacza, że Twoi potencjalni klienci dowiedzą się jakie masz pasje i jakim jesteś człowiekiem, a wyrazista i kolorowa marka osobista zawsze wygra z zimną i przekalkulowaną ofertą z “kolejnej” strony internetowej,
  • pokazać co pozytywnego na Twój temat mówią marki, z którymi aktualnie współpracujesz, lub z którymi udaną współpracę masz za sobą, co jeszcze przed kontaktem osobistym utwierdzi Twojego potencjalnego klienta, że jesteś dla niego dobrym partnerem biznesowym,

Jak osiągnąć powyższe korzyści, budować silną markę i zarządzać relacjami z potencjalnymi klientami jeszcze przed nawiązaniem z nimi kontaktu?

Media społecznościowe jako kanał dostarczania wartości

Media społecznościowe to miejsce, w którym sprzedaż bezpośrednia jest niepożądana, ponieważ użytkownicy Facebooka, Twittera czy Instagrama spędzają tam czas po to, aby konsumować wartościową dla nich treść, a nie reklamy. Dlaczego więc reklamy w social media to tak skuteczne narzędzie sprzedażowe? Ponieważ odpowiednio spersonalizowna i targetowana reklama dociera do osób, które już z nas znają, lubią i nam ufają, czyli do takich, z którymi już wcześniej nawiązaliśmy relację. Takie osoby postrzegają reklamę jako przedłużenie obietnicy złożonej przez Twoją markę przy pomocy komunikacji marketingowej opartej na uprzednim dostarczaniu wartościowych treści. W tym przypadku reklama jest dla nich naturalną konsekwencją. Dzięki temu często nawet nie rozróżniają postów organicznych od reklam sprzedażowych, co pozytywnie wpływa na ich skuteczność. Z kolei reklama wyświetlana osobom, z którymi wcześniej nie zbudowano relacji będzie po prostu jedną z wielu, więc z czasem stanie się niezauważalna. Dlatego w celu nawiązania relacji z wykorzystaniem mediów społecznościowych należy:

  • dawać wartość, nie sprzedawać – przekazywaniem wartościowych treści wzbudzisz zaufanie swoich odbiorców, a zaufanie bezpośrednio prowadzi do sprzedaży,
  • być szczerym i konsekwentnym w swojej komunikacji marketingowej – wtedy społeczność będzie dobrze o Tobie mówić i rekomendować Twoje produkty,
  • zarażać pasją i pokazywać swój styl życia, dzięki czemu łatwo będzie Ciebie zapamiętać, skojarzyć i zakwalifikować w pamięci jako markę, która swoją ofertą rozwiązuje konkretne problemy – jeżeli kogoś lubimy, to zaczynamy się nim interesować, a jak się kimś interesujemy to wiemy czym zajmuje się zawodowo,
  • stosować strategię księżyca (wzmacniać swoją markę “świecąc światłem odbitym” od silniejszej zaprzyjaźnionej marki), czyli tagować w swoich postach osoby znane w obszarze Twoich zainteresowań zawodowych, dzięki czemu wzmocnisz siłę swojego brandu.

Wideo jako kanał budowania autorytetu branżowego i aury eksperta

Nie ma lepszego – niż wideo – sposobu na przedstawienie Twojej osobowości, ekspresji i stylu bycia, a te elementy mają wpływ na jakość nawiązanej w ten sposób relacji. Idealnym przykładem są vlogerzy, którzy publikują filmy pokazujące ich codzienne życie. Po kilku miesiącach oglądania, widzowie takich formatów mają poczucie, że doskonale znają vlogera jako osobę i podświadomie zaczynają zaliczać go do grona swoich znajomych, czyli nawiązują z nim jednostronną relację.

Wideo to również skuteczna forma, dzięki której w łatwo przystępnym i krótkim materiale jesteś w stanie przekazywać wiedzę, co z czasem zrobi z Ciebie eksperta branżowego. YouTube to druga – zaraz po Google – najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa na świecie, więc publikowanie praktycznych treści w tym miejscu pozwoli Ci znacznie zwiększyć zasięgi. W celu nawiązania relacji z wykorzystaniem materiałów wideo należy:

  • być autentycznym i naturalnym, dzięki czemu Twoi odbiorcy poznają Cię takim, jakim naprawdę jesteś – to w przyszłości znacznie ułatwi zarządzanie takimi relacjami,
  • dawać wartość w postaci przekazywanej wiedzy, co pozwoli Ci budować silny autorytet branżowy – bycie ekspertem w obszarze swoich działań zawodowych sprawi, że ludzie zaczną Cię kojarzyć, co jest dobrym punktem zaczepienia pod budowanie relacji branżowych,
  • być opiniotwórczym, czyli komentować aktualne i ponadczasowe sprawy związane z Twoją branżą, dzięki czemu staniesz się liderem opinii i silną marką osobistą, którą ludzie pokochają – a generowanie pozytywnych emocji, to kluczowy element relacji,
  • pokazywać swój styl życia, czyli narzędzia jakich używasz do pracy, otoczenie w jakim przebywasz i ludzi, z którymi obcujesz – ludzie chcą znać wyraziste osoby, a chęć nawiązania znajomości, to już jednostronna relacja.

Dobra relacja to efekt skutecznej komunikacji marketingowej

Odpowiednie zarządzanie relacjami sprawia, że Twoje produkty znajdą szerszą grupę nieprzypadkowych, lojalnych, powracających i rekomendujących je klientów. To są właśnie wartości dodane, które niesie za sobą relacja marketingowa. Silna marka to taka, która wywołuje pozytywne emocje, ludzie o niej mówią w superlatywach, a odczuwalną część sprzedaży generują polecający ją fani – a czy marka może posiąść coś cenniejszego niż “ bezbudżetowe i żywe kreacje reklamowe”?