Wciąż najpopularniejszym kanałem w marketingu bezpośrednim jest e-mail, w którym każda zainwestowana złotówka zwraca się 38-krotnie. Jak podejść do tematu, aby osiągać spektakularne wyniki? Marketing bezpośredni (tzw. direct marketing) to wciąż najskuteczniejsza forma marketingu, ale tylko w przypadku, gdy Twoje wiadomości otrzymują odpowiednie osoby.

1. Buduj własną, wartościową listę adresową

Wśród wielu przedsiębiorców panuje przeświadczenie, że “mailing” nie działa. Oczywiście wysyłka maili, która kierowana jest do zakupionej bazy nie działa, a przez odbiorców traktowana jest jako SPAM. W przypadku, gdy posiadasz własną bazę, którą cierpliwie i sukcesywnie budujesz sprawa wygląda zupełnie odwrotnie. Jest tak, ponieważ w takiej bazie znajdują się osoby, które świadomie się do niej dopisały, czyli wyraziły chęć otrzymywania od Ciebie wiadomości e-mail.

W jaki sposób najlepiej budować własną listę adresową?

  1. umieść formularze zapisu w widocznych miejscach na Twojej stronie internetowej i oferuj wartościowe treści w zamian za podanie adresu e-mail,
  2. organizuj specjalne akcje i promuj je poprzez sprowadzanie potencjalnych klientów na specjalną stronę lądowania, na której będą mogli się zarejestrować, aby otrzymać konkretną korzyść,
  3. na stronie internetowej zainstaluj okienko pop-up, które będzie aktywowane dopiero w momencie, gdy użytkownik będzie chciał opuścić stronę – w takim okienku daj możliwość pobrania darmowego poradnika w zamian za podanie adresu e-mail,
  4. na fanpage marki zainstaluj formularz do zapisu na Twoją listę adresową, również pod pretekstem otrzymania konkretnej korzyści.

Jak widzisz w budowaniu bazy adresowej nie ma nic skomplikowanego, a obszerna, wartościowa i dobrze zarządzana baza może na Ciebie zarabiać przez wiele lat.

2. Personalizuj swoje przekazy marketingowe

Twoje wiadomości e-mail powinny być możliwie najbardziej spersonalizowane. Badania wykazują, że wykorzystanie imienia subskrybenta w tytule wiadomości zwiększa średni open-rate (otwieralność wiadomości) aż o 20%. Jednak personalizacja nie opiera się tylko na wykorzystywaniu imienia odbiorcy. Dobrze spersonalizowana wiadomość zawiera treść, która dostosowana jest do zachowania i preferencji Twoich odbiorców. Jeżeli, np. osoba odwiedzająca Twoją stronę internetową przeglądała konkretny element oferty, lecz nie dokonała zakupu lub nie wystosowała zapytania poprzez formularz, to system może jej automatycznie wysłać ofertę specjalną dotyczącą tego, czym odbiorca się interesował.

3. Opowiedz historię swojej marki

Wykorzystaj potencjał autoresponderów, czyli wiadomości, które wysyłane są automatycznie w zależności od akcji, jaką wykonał Twój odbiorca. Możesz przygotować automatyczny cykl wprowadzający dla osób nowo zapisanych do Twojej listy adresowej. Taki cykl może zawierać:

  • e-mail powitalny + zaprezentowanie firmy,
  • przedstawienie oferty,
  • ciekawe historie związane z Twoim biznesem – aby decyzja zakupowa nie została podjęta tylko na podstawie suchej oferty, ale również z chęci doświadczenia czegoś wyjątkowego,
  • przebieg współpracy – potencjalny klient od razu będzie wiedział w jaki sposób przebiegnie Wasza współpraca, więc zaspokoisz jego ciekawość, klient będzie miał poczucie, że o niego dbasz i dowie się czego może się spodziewać i jakie korzyści wyciągnie ze współpracy,
  • opinie klientów + zdjęcia i wideo.

Przygotowanie cyklu powitalnego to praca jednorazowa, która później wymaga jedynie ewentualnej aktualizacji. Natomiast nawiązanie zautomatyzowanej relacji z klientami, to wartość, która skutecznie buduje świadomość marki Twojej marki, w jej otoczeniu konkurencyjnym.

4. W każdym mailu umieszczaj link i wezwanie do akcji

Każda wysłana wiadomość e-mail musi spełnić ściśle określony cel – sprawić, aby odbiorca wykonał pożądaną przez Ciebie akcję. Dlatego w sposób nieinwazyjny umieszczaj linki w najważniejszych frazach, które znajdują się w treści wiadomości. Ponadto każda wiadomość powinna posiadać Call To Action (CTA), czyli wezwanie do akcji. Ważne, aby CTA miało konkretny wydźwięk, który pozwoli odbiorcy dowiedzieć się, co go czeka po kliknięciu, np. Wybierz swój rabat, Wybierz ofertę specjalną dla siebieKup teraz, itd. Amerykańskie badania wykazują, że wykorzystywanie słowa Wybierz w tytule wiadomości e-mail zwiększa średni open-rate o 22%, a współczynnik aż konwersji o 46%.

5. Przeprowadzaj testy A/B

Testy A/B najpopularniejsza metoda na sprawdzanie skuteczności wszelkich działań promocyjnych w Internecie. Polegają na tym, że konkretny element kreacji, np. temat wiadomości e-mail, testowany jest w dwóch wersjach na takiej samej liczbie odbiorców. Wariant, który osiągnie lepsze wyniki wygrywa test i zostaje wykorzystany we właściwej kampanii. Na tym między innymi polega przewaga marketingu internetowego nad marketingiem tradycyjnym. Większość narzędzi wspierających działania marketingowe – w tym dedykowane systemy do e-mail marketingu – oferuje funkcję przeprowadzania testów A/B. Przy ich pomocy można również sprawdzić jakie treści wiadomości, kolory przycisków i typy CTA notują najlepsze wyniki. Umiejętne korzystanie z testów A/B maksymalizuje zyski i daje realny obraz tego, na jakie komunikaty marketingowe reaguje Twoje grupa docelowa.

6. Analizuj statystyki swoich wysyłek

Obserwuj współczynniki otwarć Twoich wiadomości (open rate) oraz kliknięć w linki (click rate), które się w nich znajdują i badaj, które treści najbardziej angażują Twoich subskrybentów. Posiłkując się takimi informacjami jesteś w stanie skutecznie optymalizować swoje mailingi, co doprowadzi do realizacji Twoich założeń biznesowych.

7. Segmentuj swoją bazę adresową

Jednym z najczęściej spotykanych błędów w prowadzeniu działań e-mail marketingowych jest nie segmentowanie bazy odbiorców. Co to oznacza w praktyce? Oznacza to, że osoba zarządzająca newsletterami za każdym razem wysyła taką samą treść do całej bazy, ignorując fakt, że część osób, np. kupuje produkty zimowe, a część letnie. Logika podpowiada, że te dwie grupy powinny otrzymać inną treść. Dlatego posegmentuj swoich klientów na grupy tematyczne i do każdego segmentu kieruj spersonalizowaną treść. Od razu zauważysz różnicę w skuteczności Twoich newsletterów.

Angażuj i buduj lojalność

E-mail marketing to idealne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którym zależy na budowaniu lojalności wśród swoich klientów. Wystarczy skorzystać z możliwości, jakie oferują znane i popularne na rynku systemy do e-mail marketingu. Takie narzędzia pozwalają na bardzo łatwe tworzenie formularzy, a ich instalacja sprowadza się do wklejenia kodu źródłowego na stronę internetową. Dzięki nim proces angażowania odbiorców w życie Twojej marki może przebiegać automatycznie. Spraw, aby Twoi klienci czuli się traktowani indywidualnie, o współpracy z Tobą opowiadali znajomym i rodzinie oraz chętnie wracali po Twoje produkty.

Będzie mi bardzo miło, jeżeli udostępnisz ten artykuł na swoim Facebooku. Dzięki! ; )